- Project Runeberg -  Lutherska kyrkans bekännelseskrifter /
509

(1895) [MARC] [MARC] Translator: Gottfrid Billing With: Martin Luther, Gottfrid Billing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konkordieformeln - Andra delen - VII. Om Herrens nattvard

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konkordieformeln. II. 7. Om Herrens nattvard. 509

kelser vridas och vrängas i en
annan och ny mening. Och
förkasta vi här alla sådana
sakra-mentariernas meningar, af
hvilka några äro sinsemellan stridiga,
huru många och olika de ock
äro.

Att Kristi lekamens och blods
ätande, som sker med munnen i
den heliga nattvarden, förnekas
af sakramentarierna och däremot
läres: att Kristi lekamen blifver i
nattvarden anammad allenast på
ett andligt sätt genom tron, och
det så, att vi uti den heliga
nattvarden äta och dricka med
munnen allenast bröd och vin.

Att det läres: det bröd och vin
uti Herrens nattvard äro intet
annat än kännetecken till
bekännelsen, hvarigenom de kristna sig
inbördes känna.

Eller att bröd och vin äro
allenast tecken, afmålning och bild af
den långt ifrån oss varande Kristi
lekamen på det sätt, att såsom
bröd och vin äro vår kropps
utvärtes mat och spis, så är den
frånvarande Kristi lekamen
tilllika med hans förtjänst vår själs
andliga spis.

Att bröd och vin äro intet
annat än den frånvarande Kristi
lekamens åminnelsetecken, hvarmed
vi, liksom med en utvärtes pant
och insegel, blifva försäkrade, att
tron, som vänder sig ifrån
Herrens nattvard och uppstiger öfver
alla himlar, blir icke mindre
däruppe delaktig af Kristi lekamen
och blod, än vi uti nattvarden med
munnen verkligen anamma de
utvärtes tecknen; och att*vår tro på
detta sätt stärkes och beseglas
uti den heliga nattvarden allenast
genom de utvärtes tecknen men
icke genom Kristi sanna,
närvarande och oss utdelade lekamen
och blod.

Att uti nattvarden blifver Kristi
långt frånvarande lekamens kraft,
verkan och förtjänst allenast
utdelad och meddelad åt tron, och
att vi på detta sätt blifva delaktiga
af Kristi frånvarande lekamen.

Och att den sakramenterliga
föreningen bör förstås på detta sätt,
nämligen att tecknet bör hafva
likhet med det, som därigenom
betecknas, så vida Kristi lekamen
och blod har någon likhet med
brödet och vinet.

Att man allenast på ett andligt
sätt genom tron anammar och
blifver delaktig af Kristi lekamen
och blod.

Att Kristus för sin himmelsfärds
skull är med sin kropp så infattad
och omsluten uti ett visst rum i
himmelen, att han hvarken kan
eller vill vara sannfärdeligen och
väsentligen när oss med sin
lekamen uti den heliga nattvarden,
som efter Kristi instiftelse begås
på jorden, utan fastmera är så
långt ifrån den heliga nattvarden,
som högsta himmelen är ifrån
jorden. Ty således hafva några
sakramentarier med flit af arghet
förfalskat dessa orden uti
Apostlagärningarna 3:21: »hvilken
himmelen intaga måsteför att
stadfästa sin villfarelse och satt i
stället för den riktiga uttolkningen
dessa ord: Kristus bör intagas at
himmelen, hvilka ord beteckna,
det Kristus så har blifvit upptagen
i himmelen, att han så omslutes
och omfattas af himmelen, att han
på intet sätt vill eller kan vara
när oss på jorden med sin
mänskliga natur.

Att Kristus hvarken har lofvat,
vill eller kan vara uti den heliga
nattvarden sannfärdeligen och
väsentligen närvarande med sin
lekamen och blod, eftersom hans
natur och den antagna mänskliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann95/0521.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free