- Project Runeberg -  Sergels konst /
126

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HOFBILDHUGGAREN.

Sergels verksamhet efter hemkomsten är betydligt bättre känd och har i
regel behandlats mera utförligt af hans biografer än de romerska
ungdomsåren. Till det värdefulla material som samlats af Göthe har
författaren af denna bok föga eller intet att tillägga; det skulle då vara en
eller annan synpunkt och några få småsaker. Förvisso äro också Sergels
senare år märkliga, bland annat på grund af den intressanta gustavianska
miljö, i hvilken han lefde och som han afbildat i spirituella porträtt och
karikatyrer, men i konstnärligt afseende erbjuda de inga andra stora problem att lösa
än sådana, som kunna förklaras enligt premisser från studieåren i Rom. Då
vi hädanefter sammandraga skildringen till större korthet, så ligger alltså däri
en afsiktlig disproportion, som läsaren välvilligt må ursäkta, så mycket mera
som den lätt afhjälpes genom studiet af andra Sergelböcker med mera utförliga
personalia.

Gustaf III hade af Sergel köpt hans Faun och hans Apollino samt
öfver-tagit beställningen på Amor och Psyche, förutom det att han på annat sätt
uppmuntrat den svenske bildhuggaren. De flesta regenter köpa i hela sitt lif
icke tre så goda konstverk som dessa. Men i öfrigt var Gustaf naturligtvis
ett barn af sin tid och hade dess fördomar i afseende på konsten; han hade
dessutom före sin italienska resa icke sett tillräckligt mycket af målning och
skulptur för att fullt kunna förstå hvad Sergel som konstnär menade. Han
hade som statsöfverhufvud en stark känsla af konstens uppgift i samhället,
framför allt som ett medel att öka fosterlandets och regentens gloire, han hade ett
varmt personligt intresse särskildt för plastik, men för det djupt allvarliga och
betydelsefulla i en Sergels konstnärliga humanism hade han i likhet med så

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free