- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
40

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 6 Kapitlet - 7 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 6: 19 — 7: 1.

Pauli bref till romarena.

t till att utöfva laglösheten. Märk, huru
ordet laglöshet här å ena sidan betecknar
en inre makt, som tager lemmarna i sin
tjenst, å andra sidan verkningarna af samma
makt, d. s. v. de syndiga gerningarna.
Uttrycken laglöshet och orenlighet beteckna
synden, såsom den der å ena sidan är en
motsats mot Guds lag, å andra sidan
andligen orenar menniskan.

ft Resultatet deraf, att rättfärdigheten
får beherska lemmarna, blir helighet, d. v. s.
ett heligt iif.

20. Tj när 1 voren syndens
trä-lar, voren I fria ifrån
rättfärdig-heten.*

* Ordagrant: fria för rättfärdigheten,
d. v. s. fria i förhållande till
rätttardig-heten. Jemfor anm. till v. 2.

21. Hvad frukt haden I alltså
då? Sådant, som I nu blygens
öfver.* Ty slutet på detta är
död.*^

Rom. 8: 6. Fil. 3: 19.

* Frukten af denna frihet från
rättfärdigheten var sådana saker, som I nu
blygens öfver. Dermed menar apostelen de
synder, hvari de förut hade lefvat.
Jem-för kap. 7: 6. — Somliga bibeltolkare
öfversätta: Hvad frukt haden 1 då af det,
som I nu blygens öfver? Paulus ville med
denna fråga framhålla, att de hade ingen
vinst utan endast skada af det usla lif, som
de då förde. Denna öfversättning är äfven
möjlig och gifver en god mening. Men
sammanhanget med v. 22 talar mer för
den andra.

** evig död. Ett lif, som ledde till
evig död, hade de verkligen anledning att
blygas öfver.

22. Men nu, sedan I hafven
blifvit frigjorda ifrån synden men
hafven blifvit gjorda till trälar
åt Gud, * hafven I eder frukt till
helighet,** men slutet evigt lif.

1 Petr. 1: 9.

Paulus säger ömsom »trälar åt Gud»,
ömsom »trälar åt rättfärdigheten». Detta
är ett starkt uttryck och bör ej i
öfver-sättningen försvagas, genom att i st. f. »träl»
sätta »tjenare». Det förekommer ofta i
nya testamentet. Jemför Matt. 6: 24, Ap.
G. 20: 19, Rom. 1: i, 14: 18, Kol. 3: 24,
1 Tess. 1: 9, 1 Kor. 7: 22, Fil. 1: 1, Gal.
i’ 10, Kol. 4: 12, 2 Tim. 2: 24, Jak. 1: 1,

1 Petr. 2: 16, 2 Petr. 1: 1, Jud. 1,
Upp.-1: 1, 2: 20, 7: 8, 10: 7, 11: 18, 15: a,,
19: 2, ö, 22: 3, 6. På alla dessa ställen
talas om att vara träl åt Gud eller
Kristus.-Om betydelsen af ordet träl se anm. tilk
Matt. 25: 21. Jemför ock 3 Mos. 25:
39 f.

** Frukten deraf, att I hafven blifvit
trälar åt Gud, är, att I hafven blifvit och.
ären heliga.

23. Ty syndens sold* är död.,
men Guds nådegåfva** är evigt
lif i Kristus Jesus, f vår herre.

1 Mos. 2: 17. Jak. 1: 15. Rom. 5:^
12, 18.

* Sold kallas den lön, som gifves åfe
krigare (Luk. 3: 14). Paulus har forufc:
framstält motsatsen mellan synden och
rättfärdigheten såsom en strid, der
menniskans-lemmar äro de vapen, med hvilka
striden föres. Detta föranleder honom att här
kalla den lön, som synden gifver, för
syndens sold.

** Märk, huru apostelen undviker att
säga: rättfärdighetens sold. När han ser
på den sidan, blir allting nåd.

t Det är i Jesus, som Gud gifver dei
eviga lifvet; derför gifves det åt dem, sona»
äro i Jesus, och inga andra

7 Kapitlet.

De troendes frihet från lag (v. 1—6).
Tillståndet under lagen (v. 7—13). Köttets stri(i"
mot det nya sinnet (v. 14—25).

F. i—6 aftonsång stext trettonde sond. ef t. tref. T^
7—2S aftonsång st. fjortonde sönd. ef t. tref.

T^ller veten I icke,* bröder —■
^^ ty jag talar till sådana, som
känna lag"^’* — att lagen f
Nerskar öfver menniskan, så lång tid.
hon lefver.

* Sedan apostelen i det föregående (kap..
6: 14—2 3) hade visat, att synden
ickeskulle råda öfver de troende, emedan
de-icke voro under lag utan under nåd, så
bekräftar han detta här i v. 1—6 genoms
att visa, huru en rätt frihet från synd
förutsätter frihet från lag.

** d. v. s. som äro bekanta med
lag-förhållanden i allmänhet. Eomerska statersj
var ju utmärkt för sin lagstiftning.

f den lag, under hvilken man
lefver^-det må nu vara den mosaiska lagen elleir
någon annan.

~ 40 —•

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free