- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
156

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 11 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 14: 4 0 —15: 3. Pauli första bref till korintierna.

mannen. Detta har ock i det yttre lifvet
ett uttryck deri, att mannens borgerliga
rang och värdighet öfvergår på hustrun.
Paulus ser härvid bort från skilnaden
melh,n gifta och ogifta qvinnor samt
be-traktkr saken, sådan den är grundad i
skapelsens ordning, i hvilken qvinnan är gjord
till mannens hustru.

8. Tj icke är man af qvinna
utan qvinna af man. *

1 Mos. 2; 18 f.

^ Qvinnans tillvaro har sin grund i
mannen, »af hvilken hon är tagen» (1 Mos.
2: 23).

9. Tj icke heller vardt man
skapad för qvinnans skull utan
qvinna för mannens skull.*

* Mannen var först till, och för hans
skull skapades en qvinna, icke tvärtom.
Qvinnans underordnade ställning till
mannen har således sin grund i sjelfva
skapelsens ordning och är derför oföränderlig.
Vid församlingens gudstjenst bör det ock
gifva sig uttryck. Qvinnans s. k.
emancipation är en förryckning af skapelsens
ordning och skall i längden allra minst
komma att gagna qvinnan sjelf.

10. För den skull bör* qvinnan
hafva en makt på hufvudet**
för änglarnas skull, f

* Grundtextens uttryck betecknar, att
det är hennes pligt.

Likasom mannen vid bönen bör vara
utan betäckning på hufvudet för att
der-med uttrycka, att ingen myndighet står
mellan honom och Gud, så bör deremot
qvinnan hafva en sådan betäckning till
uttryck deraf, att hon står under mannens
makt och välde. Med ordet makt menas
således här ett yttre tecken till makt.

f Redan i gamla testamentet trodde
man på änglars närvaro vid Guds folks
gudstjenstsammankomster. Samma tro hade
äfven apostelen. För deras skull böra
derför de troende vid sina gudstjenster i
allting iakttaga ett yttre skick, som
öfverens-stämmer med skapelsens ordning. Ty denna
ordning är helig. Och änglarna vaka
öf-ver den samma, äfven när menniskors
omdöme är förvirradt, så att de tycka, att
derpå ligger ingen vigt.

11. Dock^ är hvarken qvinna
utan man icke heller man utan
qvinna i herren.*^

* Hvad Paulus sagt, skulle ingen fatta
så, som om han föraktade qvinnan. För
att förebygga sådant missförstånd tillägger
han denna vers.

** I sin gemenskap med Kristus är dock
hvarken mannen oberoende af qvinnan eller
tvärtom.

12. Tj såsom qvinnan* är af
mannen,"^* så är ock mannenf
genom qvinnan, men allt sammans
är af Gnd.ft

* i anseende till sitt första ursprungs

** är tagen af mannen. Se 1 Mos. 2r

21 f.

•• i anseende till fortplantningen.

••f Allt sammans, både mannen ocli
qvinnan samt deras inbördes förhållande
och beroende af hvarandra, har sin grund
i Gud och hans ordning. Då apostelen
med denna vers vill bevisa, hvad han sagt
i den närmast föregående, så blir
meningen : Emedan mannen och qvinnan i
mensJc-ligheten utgöra en enhet, i hvilken den
ena är beroende af den andra, så utgöra,
de äfven i Kristus (i gemenskapen med
Kristus) en sådan enhet. Ty kristendomen
upphäfver icke utan helgar det naturliga
förhållandet.

^^ lo. Dömen inom eder sjelfva.*
Är det passande, att en qvinna
ohöljd beder till Gud?

* enligt edert eget förstånd, oberoende
af all yttre inflytelse.

14. Lärer icke sjelfva naturen*
eder, att om en man liar långt
hår, så är det en vanära för
honom,**

* sjelfva den sunda, naturliga känslan
i hvars och ens inre, oberoende af all
undervisning. Denna känsla är ingenting
tillfälligt utan är ett uttryck af ett
naturförhållande, som har sin grund i sjelfva
skapelsen.

** emedan deri ligger något vekt ocb
qvinligt, som ej öfverensstämmer med
mannens herskareplats i naturen.

15. men om en qvinna har
långt hår, så är det en ära för
henne? Tj håret är henne
gif-vet i stället för slöja. *

* Men om håret blifvit henne gifvet
såsom ett slags naturlig slöja, då ligger deri

— 156 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free