- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
530

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Petri andra bref - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Petri andra bref.

Inledning.

De

"etta bref är enligt sin egen uppgift skrifvet af apostelen Petrus^
(se kap. 1: 1, 14, 16, 17, 18) till samma församlingar som det förra
brefvet (se kap. 3: l). Den förändringen hade likväl inträffat bland dessa
församlingar, att de nu icke bestodo endast af judekristna utan äfven af
hedningkristna. Sannolikt utgjorde de senare flertalet. Ty under
mellantiden hade Paulus både personligen verkat i dessa trakter och äfven
skrifvit bref till församlingarna der (kap. 3: lo).

Brefvets ändamål är att varna de troende för villolärare samt
uppmana dem att tillväxa i nåden och kunskapen om Gud och vår frälsare
Jesus Kristus (kap. 3: 17 f.).

Den stora likhet, som förefinnes mellan kap. 2 samt Judas bref,
visar, att antingen författaren begagnat Judas bref, eller ock tvärtom att
Judas begagnat Petri andra bref. Likheten är nämligen sådan, att den
omöjligen kan vara tillfällig. I den äldre tiden ansåg man i allmänhet,
att Petri andra bref var originalet, och att Judas begagnat detta; men i
senare tider har en motsatt åsigt velat göra sig gällande. Dock gifves
bland framstående bibeltolkare äfven nu ett icke ringa antal, som försvarar
den gamla uppfattningen. Hvilketdera som kan vara det rätta, är mycket
svårt, om ens möjligt, att afgöra. På den saken ligger ock i sjelfva
verket ingen vigt.

Hvad beträffar brefvets äkthet, så har den både i äldre och nyare
tider varit föremål för mycket tvifvel. Kyrkohistorieskrifvaren Eusebius
(t 340 e. Kr.) räknar brefvet till de s. k. motsagda, kyrkofadern Origenes
(t 254) likaså. Hos kyrkofäderna Tertullianus (f 220) och Cyprianus
(t 258), som citera Petri första bref, finnes intet spår af bekantskap
med det andra. I den äldsta syriska öfversättningen af nya testamentet
finnes det icke upptaget. Hos de s. k. apostoliska fäderna förekomma
icke heller några citat ur det samma. Men efter Eusebius tid betrak’
tades det allmänt såsom en äkta apostolisk skrift. Mänga af de äldsta
lutherska kyrkolärarena (dock icke Luther sjelf) betvifiade dess äkthet.
Emellertid hafva på senaste tiden framstående bibeltolkare framträdt, som
försvarat den samma. De skäl, som från begge sidor anföras, synas väga
någorlunda jemt, så att det väl icke lärer vara möjligt att med full sä-

— 530 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0538.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free