- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
607

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Judas bref - Inledning - Vers 1-25

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Judas bref.

V. 15 — 22.

Mos. 5: 18 omtalade Henok. Efter att i många hundra är hafva varit
försvunnen, återfans denna i sitt slag märkvärdiga bok i slutet af
1700-talet i Abyssinien.

Den andra i Judas bref citerade icke-bibliska boken har enligt
uppgift af kyrkofadern Origines (omkr. år 250 e. Kr.) burit titeln: Mose
uppstigning (nämligen till himlarna). Ur henne är v. 9 hemtad. För
öfrigt är hon alldeles förkommen. Af hennes innehåll är icke heller
genom andra forntida författare någonting bekant.

Om tiden för brefvets författande kunna vi föga veta. Af v. 17 kan
man dock sluta, att apostlarna icke mer voro till.

De första kyrkofäder, som omnämna Judas bref, äro Tertullianus
och Clemens Alexandrinus (begge omkr. år 200 e. Kr.). Origines citerar
det ofta men anmärker, att dess äkthet betviflades af många. Eusebius
(f 340 e. Kr.) räknar brefvet bland de s. k. motsagda böckerna. I
den urgamla syriska öfversättningen fans det icke. Först ifrån det fjerde
århundradet ansågs det allmänt såsom en äkta nytestamentlig skrift.

Om förhållandet mellan Judas bref och Petri andra bref se
inledningen till detta senare.

Helsning (v. 1—2). Förmaning att förblifva
vid den rätta tron gent emot förförare (v. 3—4),
Exempel på G-uds domar öfver ogudaktiga (v.
o—7). Beskrifning på förförarena (v. 8—16).
Uppmaning till de troende att blifva vid
apostlarnas ord samt försöka omvända de förförda
(v. 17—23). Guds lof (v. 24—25).

Judas, Jesu Kristi träl men
Jakobs broder,* till de i Gud
fader älskade** och åt Jesus
Kristus bevaradef kallade;ff

* Se inledningen.

** Judas älskade dem i Gud fader,
d. v. s. hans kärlek hade sin grund deri,
att han och de voro födda af samme
fader, nämligen Gud. Se 1 Joh. 5: i.

f Medan många andra blifvit förförda,
hade de blifvit bevarade åt Kristus.

ff De troende benämnas Jcallade,
emedan de äro af Gud kallade ut ur verlden
för att tillhöra Jesus Kristus. Se Rom.
1: 6.

2. barmhertighet och frid och
kärlek föröke sig åt eder.*

* Judas önskar, att de må få erfara
Guds barmhertighet, frid och kärlek i allt

rikare mått. Se 1 Petr. 1: 2 och anm.
dertill. Med Guds frid menas den frid
och frälsning, som Gud gifver. Se Rom.
1: 7 och anm. dertill.

3. Älskade, då jag med all
ifver tagit mig för att skrifva
till eder* om vår gemensamma
frälsning,** vardt det mig
nödvändigt*** att skrifva till eder,
uppmanandet (eder) att kämpaff
för den åt de heliga en gång
öf-verlemnade tron.f*

Ordagrant: görande all ifver för att
skrifva till eder.

** den frälsning, som jag och I
gemensamt hafva att vänta, när herren kommer.

Qrdagraut! hade jag nödvändighet,
t för att uppmana.

tt Att behålla tron kostar strid. Här
tänker Judas på striden mot de villoandar,
som han i följande verser skildrar.

t* Genom Kristus och apostlarna är den
kristna tron en gång för alla öfverlemnad

— 607 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0615.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free