- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
86

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Matteus - 16 Kapitlet - 17 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap.
16:28-17:5. Evangelium enligt Matteus.

följ.). Och han säger, att några av dem,
som nu stodo omkring honom, icke
skulle smaka döden, förr än han
kom-me. Om Herren med att »smaka döden»
endast menar »lekamligen dö», så har
han med dessa ord förutsagt, att hans
återkomst skulle inträffa förr, än alla
de då levande judarna voro döda. På
hans ord skulle man då hava att
till-lämpa, vad han i Mark. 13: 32 själv
säger, att han icke visste tiden för sin
återkomst. Därmed kunde ock jämföras
Paulus’ tro, att Kristi återkomst skulle
inträffa, medan han ännu levde (1 Tess.
4: 17). Men detta är icke gärna
tänkbart. Därför är det sannolikt, att
Herren med att »smaka döden» menar
detsamma, som han i Joh. 8: 51 säger: Om
någon bevarar mitt ord, så skall han
icke se döden till evig tid. De, som
stodo omkring Jesus, skulle väl alla
lekamligen dö, men många bland dem
skulle aldrig smaka, aldrig se döden.
Deras lekamliga död skulle vara en
sömn (Joh. 11: 11) och vila (Upp. 14:
13) intill den dagen, då de få se
Människans son komma i sitt rike.

17 Kapitlet.

Jesus förhärligas (v.
1-8), förklarar
Johannes döparen vara Elias (y.
9-13), botar en
månadsrasande (v.
14-21), förutsäger sitt lidande
(v. 22-23), betalar skatt (v. 24-27).

V.
1-8 evangelium på Kristi förklarings dag. [-9-13-]
{+9—13+} högmäss, på Kristi förklarings dag. II. [-24-27-]
{+24—27+} högmäss, tjugutredje sond. e. iref. II.

vh sex dagar därefter* tog Je-
sus med sig Petrus och
Jakob och Johannes,** hans
broder, och förde dem upp på ett
högt berg t i ensamhet.

? Denna händelse omtalas även i
Mark. 9:
2-8, Luk. 9:
28-36.

** Dessa tre, vilka sedan skulle
vara med honom i Getsemane (kap. 26:37)

f Av gammalt har man ansett detta
berg vara Tabor i södra Galileen,
vilket dock icke är sannolikt. Troligen
var det någon av topparna på berget
Hermon i närheten av Cesarea Filippi
där Jesus vid den där tidpunkten
vistades.

2. Och han vart förvandlad
inför dem, och hans ansikte var
skinande såsom solen, men hans

kläder vordo vita så&om ljuset.*

* Det var hans himmelska härlig
het (2 Petr. 1: 16), som för ett
blick framstrålade för deras ögon.

3. Och se, för dem syntes
Moses och Elias,* samtalande med
honom.**

* Moses och Elias voro
representan-;er för det gamla testamentet: Moses
:ör lagen, Elias för profetian. Det
gamla testamentet nådde nu sin
uppfyllelse och sitt slut.

?* om hans bortgång, som han
skulle fullborda i Jerusalem (Luk.).

4. Men Petrus .svarade* och
sade till Jesue: Herre, det är
gott, att vi äro här.** Om du

ill, så ekall jagt här göra tre
hyddor,tt åt dig en och åt Moses

n och åt Elias en.

* Han tog med anledning av denna
syn till ordet (se till kap. 11: 25).
Lukas berättar något fullständigare: De
tre lärjungarna hade somnat, och först
när de vaknade, sågo de Jesus
förhärligad samt Moses och Elias vid hans
sida. När dessa stodo i begrepp att
skiljas från Jesus, sade Petrus de här
anförda orden.

** Meningen med dessa ord kan
antingen vara: »Låt oss vara här och
icke gå härifrån», eller ock: »Det är
gott att vi lärjungar, äro här, så att
vi, om du vill, kunna bygga hyddor åt
dig och Moses och Elias».

t Han säger icke vi utan jag
- ett
uttryck av hans livliga temperament.

ff Naturligtvis menade han hyddor
av löv, vilket var att få i närheten.
Han visste icke, vad han sade (Luk.),
ty de voro utom sig av förskräckelse
(Mark.). Den utomordentliga synen
hade alldeles överväldigat dem.

5. Medan han ännu talade, se,
en ljus sky överskyggade dem,*
och se, en röst (kom) ur skyn,**
sägande: Denne är min Son, den
älskade, i vilken jag har fattat
välbehag ;t hören honom. 11

Matt. 3: 17. 2 Petr. 1: 17.

* näml. Jesus, Moses och Elias.
Insvepta i den ljusa skyn syntes de
mindre tydligt, men på ett mer
övernaturligt sätt. I gamla testamentet
uppenbarade sig Gud ofta i skyar (2 Mos.
16: 10, 19: 9, 24: 16, 40: 34 m. fl.).
Molnstoden (2 Mos. 13: 21) var en
sådan sky. När Jesus uppfor till
him-melen, omsveptes han av en sky (Apg.
1:9), och när han kommer igen, skall
han komma i himmelens sky (Matt. 24:
30). Jämför ock Upp. 14: 14.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free