- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
327

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Lukas - 13 Kapitlet - 14 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Evangelium enligt Lukas. Kap.
13:35-14:9.

* Tiden för Herrens återkomst til
att upprätta sitt rike göres här bero
ende av Israels omvändelse.

14 Kapitlet.

Jesus går in till gästabud hos en farisé på
en sabbat och botar där en vattnsiktig (y. 1 [–6),-]
{+—6),+} bestraffar gästerna för det, att de ville
sitta högt (v.
7-11), bestraffar värden, därför
att han bara bjuder rika vänner (v.
12-14),
talar om Guds rike under bilden av ett
gästabud (v. 15-24). Om Jesu efterfölielse (v. 25
-35).

V.
1-11 evangelium sjuttonde söndagen e. tref. [-12-15-]
{+12—15+} högmäss, sjunde sond. eft. tref. II. [-16-24-]
{+16—24+} evangelium andra söndagen eft. tref. [-25-35-]
{+25—35+} högmässotext andra sond. eft. tref. I.

det skedde, när han på
en sabbat kom in för att äta
bröd** i ett hus, som tillhörde
någon av huvudmännent bland
fariséerna, voro dessa lurande på

honom.tt

* Det i detta kapitel skildrade
gästabudet, och vad därvid talades och
gjordes, omtalas endast hos Lukas. Var
och när händelsen tilldragit sig, säges
icke.

** Att Jesus var inbjuden, kan ses
av v. 12.

f d. v. s. de förnämsta ledarna
bland fariséerna.

tf Bjudningen var icke ärligt
menad utan av fariséerna tillställd
såsom en snara för Jesus. Man ville se,
om han skulle giva någon anledning
till anklagelse.

2. Och se, där var en viss
människa, en vattusiktig, inför
honom.*

* Han stod där. För sabbatens och
fariséernas sikull vågade han icke
begära, att Jesus skulle bota honom.
Men han visade sig inför Jesus, och
däri låg en tyst bön.
- Somliga
bibeltolkare tro, att den vattusiktige
blivit dit förd av fariséerna just till
en frestelse för Jesus. Detta är
möjligt, men i texten finnes ingenting,
som antyder det.

3. Och Jesus svarade* och
sade till de lagkloka och
fariséerna, sägande: Är det tillåtet på
sabbaten** att bota eller icke?
Men de höllo sig stilla.t

Luk. 13: 14 f.

* Se anm. till Matt. 11: 25. I
fariséernas undran, vad Jesus skulle göra,
låg en tyst fråga, som föranledde Jesus

att taga till ordet. Hans ord var
alltså ett svar.

** Judarnas rabbiner ansågo det
icke ens lovligt att trösta en sjuk på
sabbaten.

t De sade ingenting, de rörde sig
icke. Deras tystnad var förhärdeisens
tystnad.

4. Och han tog på (honom)
och gjorde honom helbrägda och
lät honom gå.

5. Och han svarade och sade
till dem: Vilken av eder är, vars
son eller oxe skall falla i en brunn,
och skall han icke strax draga

upp honom på sabbatsdagen ?*

* Men är man berättigad att på
sabbaten hjälpa sina egna både barn
och djur, så är man ock berättigad att
göra andra samma hjälp enligt budet:
Du skall älska din nästa såsom dig själv.

6. Och de förmådde icke säga
emot till svar på detta.*

* Ordagrant: svara emot till detta.
Samma ord i Rom. 9: 20.

7. Men han sade till dem,
som voro bjudna, en liknelse,* då
han gav akt på, huru de
utvalde åt sig de främsta soff
platserna, sägande till dem:

* Herrens ord utgöra egentligen icke
en liknelse. Men de förmaningar, han
giver om ett rätt förhållande vid ett
gästabud, använder han sedan i v. 11
såsom en bild av, huru viktigt det är
att ödmjuka sig, samt huru farligt det
är att förhäva sig, särskilt med avseende
på ingåendet i &uds rike. Och så till
vida bliva hans förmaningar även en
liknelse.
- Märk för övrigt, huru
Herren, när han antager en bjudning till
gästabud hos en icke-troende, begagnar
tillfället att inför både medgäster och
värdfolk vittna om sanningen. Den som
icke har mod och kraft till ett sådant
vittnande, han må då åtminstone, om
han varder bjuden till ett gästabud,
bevisa det mod, att han utebliver därifrån.
Se anm. till kap. 11: 37.

8. När du blivit bjuden av
någon till bröllop, så lägg dig
icke på den främsta soffplatsen,
att icke till äventyrs någon, (som
är) mer ärad än du, må vara
bjuden av honom,

9. och han, som har bjudit

[–-]

{+—+} 327
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0335.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free