- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
560

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Apostlarnas gärningar - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap.
1:2-5.

Apostlarnas gärningar.

2. ända till den dagen, då han
vart upptagen, eedan han genom
den helige Anden* hade givit
befallningar** åt de apostlar, som
han hade utvalt;

* Jesus hade Guds Ande (Luk. 4: 1,
14, 18, Joh. 3:34, 20:22), oeh genom
denna Ande var det, som han gav sina
apostlar de befallningar, som de av
honom mottogo. Märk, huru Jesus
framställes, såsom den där under sin
förnedrings tillstånd ända till sin himmelsfärd
i sina gärningar leddes av Gud genom
den helige Anden. Somliga bibeltolkare
översätta orden sålunda: sedan han
hade givit befallningar åt apostlarna,
vilka han genom den helige Anden hade
utvalt. Denna översättning är ock
möjlig. Lukas skulle då vilja betona, att
Jesus leddes av Guds Ande, när han
utvalde apostlarna. Den vanliga
översättningen sluter sig dock närmare och
enklare efter ordföljden i grundtexten.

** Därmed åsyftas alla de
befallningar, som Jesus under sin
samman-varo med lärjungarna mellan
uppståndelsen och himmelsfärden hade givit
dem med avseende på deras blivande
verksamhet.

3. för vilka han även, sedan
han hade lidit, framställde sig
levande genom många bevis, då
han under fyrtio dagar* lät sig
ses** av dem och talade om det,
som hör till Guds rike.t

* d. v. s. vid flere tillfällen under
loppet av fyrtio dagar. Huru många
gånger han under dessa dagar
uppenbarade sig för dem, är ovisst. Att
icke ev angelister na omtala alla hans
uppenbarelser, synes av 1 Kor. 15: 5
följ., där Paulus omtalar uppenbarelser,
om vilka evangelisterna ingenting
förtälja. Att åter Paulus icke omtalar
alla, synes därav, att han ingenting
nämner, vare sig om Jesu uppenbarelse
för Maria från Magdala (Joh. 20: 14)
eller för de sju lärjungarna vid
Tibe-rias’ hav’ (Joh. 21). Det är således
möjligt att antaga, att många flere
uppenbarelser förekommit, än som i Nya
testamentet omtalas.

** Plans uppenbarelser bestodo däri,
att han för dem framträdde på ett
synligt sätt, ehuru hans kropp efter
uppståndelsen annars var osynlig. Se anm.
till Luk. 24: 43.

f d:. v. s. det kommande
messiasri-ket. Omkring detta rike hade hans tal

för det mesta rört sig även under hans
verksamhet före sin död. Se anm. till
Matt. 3: 2, 16: 20.

4. Och när han åt med dem,
bjöd han dem att icke avlägsna
sig från ’Jerusalem* utan förbida
Faderns löfte,** som I haven
hört av mig.t

* Detta är sannolikt detsamma, som
med några andra ord återgives i Luk.
24: 49. Troligast ar, att den
uppenbarelse och det samtal, som här omtalas,
tilldragit sig en av de sista dagarna
före himmel sfär den samt varit den näst
sista uppenbarelsen. Den sista omtalas
då i v. 6.
-

När man sammanställer denna
berättelse med Luk. 24: 44 följ., får man en
lärorik inblick i evangelisternas sätt
att berätta. Ty vad Lukas här omtalar,
såsom det där tilldragit sig under
loppet av 40 dagar, det berättar han i sitt
evangelium så sammanträngt, som om
det hade skett på en enda dag. Om
författaren till evangeliet och författaren
till Apostlagärningarna vore två olika
personer, så skulle man hava svårt att
reda sig med denna »motsägelse». Men
när det nu är samma person, och han
icke på det ringaste sätt här antyder,
att han vill rätta, vad han i sitt
evangelium sagt (vilket hade varit så
mycket mer av nöden, som han här skriver
till samma person som i evangeliet) så
förstå vi, att Lukas själv icke haft
någon aning om någon motsägelse mellan
sin berättelse här och i Luk. 24. Han
har i evangeliet endast berättat mer
summariskt. Av samma beskaffenhet
är o säkert de »motsägelser», som många
bibeltolkare i åtskilliga fall trott sig
finna mellan de olika evangelisternas
berättelser. Kände man bara
sammanhanget riktigt, så skulle det, som nu är
olösligt, sannolikt lösa sig ganska lätt

** d. v. s. den av Gud genom
profeterna utlovade helige Anden. Jämför
kap. 2: 16.

f Herren hade många gånger talat
med dem om Anden, som de skulle få.
Se t. ex. Joh. 14: 16 f., 15: 26, 16: 7.

5. Ty Johannes döpte med
vatten, men I skolen varda döpta i
helig ande* icke många dagar
härefter.

Matt 3: 11 f. Mark. 1: 7 f. Luk. 3:
16 f. Apg. 11: 16.

[–-]

{+—+} 660

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:45:38 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibeln/wald1921/0568.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free