- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
595

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Apostlarnas gärningar - 7 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Apostlarnas gärningar.

Kap.
7:34-38.

34. Jag liar mycket väl sett,
huru man misshandlar mitt folk,*
som är i Egypten, och jag har
hört deras suckan och har etigit
ned för att taga dem ut. Och
nu, kom hit, att jag må sända
dig bort till Egypten.

* Ordagrant: misshandlingen av
mitt folk.

35. Denne Moses, som de*
förnekade,** sägande: Vem har satt
dig till hövding och domare?
denne har Gud utsänt både
såsom en hövding och en
återlösa-ret med en ängels hand,tf hans
som syntes honom i törnbusken.

* Israels barn. Egentligen var det
endast en israelit, som sade de
föraktliga orden till Moses (v. 27). Men vad
denne ene sade, det var utmärkande
för den allmänna sinnesstämningen
hos folket.

** som de icke ville erkänna såsom
en hövding och domare. Se anm. till
kap. 3: 13.

f Märk, vilken anspelning på
Kristus som Stefanus även här lägger in i
Mose historia (jämför v. 25). Däri
låter han Moses framstå såsom en
förebild till Kristus. Såsom judarna i
Egypten icke hade förstått Guds
mening med Moses (v. 25) utan förnekat
och bortstött honom (v. 27, 35), så hade
judarna nu trotsigt förkastat Jesus.
Men såsom Gud ändå hade upphöjt
Moses till en furste och återlösare för sitt
folk, så hade han ock nu gjort med
Jesus. Stefanus påpekar icke detta
särskilt, men han lägger sina ord så, att
hans åhörare måste omedelbart känna
det. Ordet återlösare eller återJcöpare
är bildligt använt för befriare. Det är
mycket vanligt, att befrielse eller
frälsning framställes under bilden av en
återköpning (se därom anm. till Matt.
20:28), och då blir befriaren eller
frälsaren i samma bild en återköpare.

ff med skydd och hjälp av den
ängel, som o. s. v. Stefanus tänker sig
denne ängel, såsom den där å Guds
vägnar beskyddar och hjälper Moses i hans
befrielseverk.

36. Denne förde dem ut, i det
han gjorde under och tecken* i
landet Egypten och i Eöda havet
och i öknen under fyrtio år.

* Om betydelsen av ordet »tecken»
se anm. till Luk. 2: 34.

37. Denne är den Moses, som
sade till Israels barn: En profet
såsom mig skall Gud uppväcka
åt eder av edra bröder.

5 Mos. 18: 15, 18. Apg. 3: 22.

38. Denne är den, som i
församlingen i öknen* vart med**
ängeln, som talade till honom
på berget Sinai,t oeh medtt våra
fäder, och som mottog levande
ord att giva oss,

* Den ur Egypten utgångna och i
öknen samlade Herrens menighet
kallas Guds församling. Se anm. vtill Matt.
16: 18. Somliga bibeltolkare fatta dock
ordet församling här såsom avseende
den allmänna sammankomst, som hölls
vid Sinai för lägens offentliggörande (2
Mos. 19).

** slöt sig till, gjorde sällskap med.
I det svenska folkspråket är samma
uttryck mycket vanligt: »Han vart med
mig», säger man, d. v. s. han slöt sig
till mig och följde med mig.

t När man i 2 Mos. 19 läser
berättelsen om, huru Moses fick lagen, kan
man ej förstå annat, än att det var med
Gud! omedelbart, som Moses handlade.
Enligt Stefanus’ ord här och i v. 53 var
det emellertid en ängel, som å Jehovahs
vägnar och i Jehovahs namn talade
med Moses samt lämnade honom lagen.
Härmed överensstämmer även aposteln
Paulus (Gal. 3: 19), så ock författaren
till Hebreerbrevet (se Hebr. 2:2). Att
änglar talat i Jehovahs namn, det är
ock en i Gamla testamentet vanlig
föreställning. Enligt 2 Mos. 3: 2 var det
en Herrens ängel, som syntes för Moses
i den brinnande busken och sade: Jag
är din Faders Gud, Abrahams Gud,
Isaks Gud och Jakobs Gud (v. 6). Il
Mos. 32: 24 följ. omtalas Jakobs
brottning med Gud, och det heter i v. 28,
att Jakob från denna stund fick
namnet Israel, emedan han hade kämpat
med Gud. Men hos profeten Hosea
framställes denna Jakobs brottning såsom
en kamp med en ängel (Hos. 12: 4).
Sannolikt har man att tänka sig alla
de uppenbarelser av Gud, som omtalas
i Gamla testamentet, icke såsom
omedelbara utan såsom förmedlade genom
änglar. I överensstämmelse med detta
åskådningssätt har Stefanus här ovan
(v. 35) i den Gud’, som ledande och
beskyddande följde Moses under hans sto-

695
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0603.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free