- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
322

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Myrten... - Uppslagsord N

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NAROUS-NATI VARI).

Nardus, en dyrbar olja som pres-
sas ur den välluktande roten på den
Indien växande nardusplantan, Nardo-
stachys 7atamansi, med purpurröda
blommor och smala blad af ett ange-
nämt doft; Hö. 1: 12; 4~ [3 f. Den
förvarades väl förseglad, stundom i ala-
basterflaskor, Mar. 14: 3; Jb. 12: 3,
der ett skålpund säges vara värdt 300
(lenarier, nära 200 kr.
Nasir (eller nazir), d. ä. afs/eild
eller vigd, kallades den man eller qvinna
som afgifvit inför Gud ett heligt löfte
att för viss tid afhålla sig från vin och
starka drycker, från allt hvad drufva
hette och allt hvad af rankan bered-
des, samt att under löftestiden låta
håret växa. Enligt lagen för nasirlöf-
tet, 4 M. 6, skulle nasiren anse sig så-
som särskildt helgad åt Herren och väl
akta sig för att komuma vid någon död.
Skedde detta ofrivilligt, så måste han
på sjunde dagen raka sitt hufvud och
på den åttonde frambära syndoffer,
brännoffer och skuldoffer och gifva nytt
nasirlöfte för lika lång tid. Efter na-
sirtidens slut skulle han frambära bränn-
offer, syndoffer, tackoffer, spisoffer och
drickoffer, afskära sitt hår och lägga
det i tackoifrets eld. Efter fullbordade
offer var han fri från sitt löfte. Somlige
vore nasirer allt ifråmi moderlifvet, re-
dan före födelsen helgade dertill, såsom
Simson, Samuel och Johannes Döpa-
ren. Att för obemedlade bekosta de
dryga offren, som fordrades för att frias
från löftet, 4 M. 6, betraktades som
ett barmhertighetsverk: detta gjorde
Pauhms, Ap. 21: 20 f. Svårt är att
säga, om det var ett nasirlöfte i van-
lig mening som åsyftas i Ap. 18: iS,
för hvilket Paulus rakade sitt hufvnd
Kenkreä. Enligt Josefus gafs det fall,
då nasiren afskar sitt hår vid början
af löftestiden. Man tror att det var
med afseende på det nämda löftet och
dess fullbordande med offer i Jertmsa-
lem, som Paulus skyndade till denna
stad, se Ap. m8: 21 f.
Det fritt växande håret på nasiren,
hvilket i eb. utmärkes med ordet neser,
vigning, 4 M. 6: 7 f., samma ord som
för öfversteprestens diadem, skulle vara
ett särskildt tecken till hans persons
afskiljande för Gud; hela nasireatet var
ett uttryck för menniskans behof af att
lossas ur det köttsliga väsendets band.
Gud uppväckte nasirer likasom han
uppväckte profeter, Am. 2: II; att för-
leda en nasir att dricka vin var en
skändlighet, v. 12. Nasiren ville så-
som sadan vara oberörd af lustans re-
telser och af allt som kunde komma
under rubriken blott niensklig behand-
ling eller påverkan. Derföre skulle in-
gen rakknif komma på hans hufvud.
Sammalunda kallas också de af knif-
ven ej rörda vinrankorna under sabbats-
och jubelåret för markens nasirer, 3
M. 25: 5, im eb., och jungfruns oskurna
hår kallas i Je. 7: 29 hennes neser.
Ordet nasir eller vigd står pa na-
gra ställen i betydelsen af furste, såsom
i5 M. 33: m6; äfvenså i m M. 49: 26
och Kl. 4: 7, der Sv. har Nazare. 1
Am. 2: im f. deremot står >urzare för
nasir i dess ceremoniela betydelse.
Natan. 1. En af Davids söner
med Batseha, 2 5. 5: 14; m Kr. 3:5;
[4: 4; förmodligen stamfader till den
Sak. 12: 12 nämda Natans slägt; näm-
nes bland Jesu förfäder, Ln. ~: 31.
2. En framstående profet på Da-
vmds t»d, smu konungs vän och rådgif-
vare; gillade först hans beslut att bygga
templet men anvisade sedan efter ~gu-
domlig ingifvelse dess utförande åt hans
son Salomo, 2 .5. 7: i f.; bestraffade
David för hans synd mot Batseba och
uttalade förlåtelsens ord, 2 5. 12. Den
unge Salomo stäldes sedan under hans
ledning, 12: 25, och fick af honom
röna verksam hjelp till sin tronbestig-
nmng, i K. i: i m f. Natans söner be-
kläddes sedan af Salomo med höga em-
beten, 1 11. 4: ~. Natan efterlemnade
historiska anteckningar till både Da-
vids och Salomos regering, hvilka åbe-
ropas i m Kr. 29: 29; 2 Kr. 9~ 29.
Natanael från Kana i Galileen, Jh.
21: 2, fördes genom sin vän Filippus
till Jesus, som i honom såg en rätt is-
raelit utan svek och genom sin känne-
dom om hans inre lif vann hans hjerta,
1: 4~ f.; var sedan en af dem, för
hvilka Kristus visade sig vid Tiberias’
sjö, Jh. 21: i f. Han är tvifvelsutan
dens. som Bartolomeus, by. se.
Natt, se Dag och Natt.
Nattuggla, se Uggla.
Nattvard, d. ä. aftonmåltid, Ln.
14: [2; Mar. 6: ~i; Jh. 12: 2; 13: 2;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free