- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
168

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 11. Målarkonsten under 19:e århundradet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

efter en kraftig kolorit varit det bestämmande och ledt till vackra
framgångar.
Italien, hvars måleri från sin herskande höjd under det
17:e århundradet sjönk till allt större obetydlighet under det följande,
har först nyligen, genom de stora politiska hvälfningarna,
som medfört ljusare öden för detta land, erhållit en kraftig väckelse
äfven på måleriets område. Det är företrädesvis den fosterländska
historien, som utgör föremål för konstnärernes uppmärksamhet.
Liknande, ehuru mindre betydande företeelser, visar det
nu varande Spanien. I tekniskt hänseende beherskas båda landens
konst af den franska.
Äfven Englands målarkonst har nått en stark utveckling,
om än dennas egentliga kännetecken äro afsöndring från fastlandet
och söndring inom sig sjelf. Hvarje mästare söker sjelfständigt
utbilda sig, och teknikens fasthet och klarhet lida härunder,
utan att den enskilde vinner motsvarande fördelar. Bland
de berömdaste mästarne nämna vi genremålaren David Wilkie,
Turner, bekant för sina lysande ljuseffekter, som slutligen slogo.
öfver i det fantastiskt ensidiga och formlösa, och Landseer, en
af samtidens skickligaste djurmålare. Aqvarellmåleriet har i
detta land nått synnerlig höjd och är måhända den mest uppburna
af måleriets arter, medan det egentliga historiemåleriet och
den monumentala delen af konsten ej vunnit en mot de lägreslagens
svarande höjd.
Den danska konsten i nyare tider har i viss mån haft
samma förlopp som den engelska, i det hon som sitt mål uppstälde
naturtrohet, kärlek för det fosterländska, afsöndring från
utländska förebilder samt danandet af en sjelfständig teknik, grundad
på omedelbart naturstudium.
Förebådad redan af Kristofer Vilhelm Eckersberg, har denna
konstriktning i synnerhet efter brytningen med Tyskland vunnit allmännare
utbredning. Trots de svagheter, hvilka oundgängligen medfölja
en afsöndrad ställning, har den danska konsten under dessa
år likväl frambragt mycket, som är värdt erkännande. Bland hennes
förnämsta mästare nämna vi Vilhelm Marstrand och Julius
Exner, båda framstående genremålare, den förre äfven utmärkt
inom det historiska måleriet, Karl Bloch, liksom Marstrand både
historie- och genremålare af stort värde, porträttmålaren Gertner,
fru Jerichau-Baumann, landskapsmålarne Skovgaard och Rump
samt marinmålarne Anton Melbye och Karl Sörensen. I nyaste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free