- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
445

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 6. Juni-augusti 1942 - Oskar Maurus Fontana: Nya tyska böcker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N Y A TYSKA BÖCKER

han sig om den inre sanningen och dess
bevarande i lidelsernas storm. Det är detta
som gör "Der Sommer mit Cordelia" liksom
hans mexikanska roman "Das Mädchen von
Zacatlan" och slutligen hans innerliga och
vackra ungdomsbok "Das Haus der Träume"
till en så angenäm och ofta gripande läsning.
Det är en man som skrivit dessa böcker — en
man full av andlig klarhet och med en "lidelse
för klart och strängt tänkande". Dessa stora
och inte alltför ofta förekommande förtjänster
adla också de två böcker som utkommit efter
hans död — liksom alla Gmelinböcker hos
Eugen Diederichs, Jena. Den ena boken är
en roman om sent uppfylld och sublimerad
kvinnokärlek, "Wera Holt"; den andra heter
"Gespräche am Abend". Det är ingen egentlig
berättelse, varmed man tar avsked av Gmelin,
utan en diktares betraktelser i stil med den
platonska dialogen. I dessa aftonsamtal, som
föras om kvällarna sommaren 1939 i ett vid
övre Rhen beläget kurhotell mellan några
vänner av olika livsinriktning, avhandlas
människans förhållande till världen och döden, till
nutiden och dess brytningar, till kultur och
teknik, skönhet, vetenskap, tro och konst.
Gmelins "starka motvilja mot fraser och
sentimentalitet", vilken han jämte den ovan
berörda "lidelsen för klart och strängt
tänkande" med rätta anser vara ett för honom
utmärkande väsensdrag, gör sig också
gällande i dessa vackra samtal, där ett stillsamt
men orubbligt rättfärdigt sinnelag bekänner
sig till tron på människans fulländning i
godhetens och religiositetens tecken.

En mild och läkande luft sveper kring "Der
glückselige Gärtner" av Friedrich Schnack
(Insel-Verlag, Leipzig). Skådeplatsen är bara
en köksträdgård, människorna äro
idylliskromantiska, men det är mänskligheten själv
som här vårdar trädgårdsväxterna, inordnar
dem i mänsklighetens historia och helst ville
göra läkande örter av dessa växter. Diktaren

Friedrich Schnack vet om den sjuka världen
på andra sidan om hans lycksaliga
köksträdgård, han flyr inte till denna trädgård, nej,
han vill inte glömma den onda världen, men
han försöker läka den genom att kärleksfullt
försjunka i det lilla, obetydliga men tåligt
växande: en värld som begåvats med
hemlighetsfulla, också av den moderna vetenskapen
erkända krafter. På så sätt blir det en tidlös
bok, vari dock vår tid finns innesluten.

Werner Bergengruen har i nio år arbetat
på sin roman "Am Himmel wie auf Erde"
(Hanseatische Verlagsanstalt, Hamburg). Det
är en ovanligt lång tillblivelsetid, men den
motsvaras av en sällsynt berättarintensitet och
andlig fasthet. Det är ett epos om en panik
som utbröt i och omkring Berlin: att
syndafloden skulle komma anno 1524 hade
profeterats där liksom i hela Europa. Bergengruen
lyfter de lokala förutsättningarna och
tilldragelserna till ett storartat symboliskt plan
i denna skildring av en apokalyptisk
brytningstid och en fängslad mänsklighet. I det
demoniska virrvarret av vidskepelse och äkta
tro, vansinne och andlighet, världsångest och
heroism, herradöme och träldom framstår
människan som ett ödets maktlösa offer men
också som en försoningens verkställare. Det
är ett stort tema som stiger fram ur tidens
eget sköte. Också Gerhardt Hauptmanns nya
drama "Iphigénie in Delphi", som uppfördes
på diktarens sjuttionioårsdag i Berliner
Staat-liches Schauspielhaus, är en tragedi om en
skuldbelastad mänsklighets försoning.
Bergengruen ser i fruktan "vår människoarts dunkla,
uråldriga hemlighet, på samma gång
människosläktets egentliga ursynd och egentliga
djävulska hemgift". Han besvärjer ångesten i alla
upptänkliga gestalter med en sannskyldig
fantasiens furor, men han bannlyser den samtidigt
i det att han pekar på skakande mänskliga
exempel, liksom för att övervinna den och
därigenom göra livet värt att leva. Endast

445

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free