- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XI. 1942 /
805

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10. December 1942 - Teater och film

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TEATER OCH FILM

Excellensen av Bertil Malmberg. Svenska
Dramatikers Studio.

Bertil Malmbergs förstlingsarbete som
dramatiker tillkom 1938 och skulle ha uppförts
offentligt året därpå om inte kriget kommit
emellan. Det ansågs nämligen kunna vålla
missförstånd med främmande makt. Något av sin
aktualitet som uppgörelse med tidens onda
makter har det inte förlorat sedan dess,
tvärtom. Däremot är möjligen inte dramats kristet
konfessionella innebörd lika angelägen för
diktaren nu som då, ett förhållande som givetvis
inte minskar dess övertygande verkan av
uppriktig bekännelse.

"Excellensen" är ett klassiskt uppbyggt
idédrama där huvudpersonerna gestalta
motsättningarna i en vittomspännande konflikt. Allt
tillfälligt och indirekt karakteriserande hos
figurerna är bortstruket, lokalfärg och
tidsatmosfär antydas blott med några säkert insatta
accenter, konstruktionen är med avsikt
blottlagd, men ändå blir inte dramat en torr och
substanslös diskussion utan ett stycke
vibrerande dramatiskt liv. Man hade knappast
väntat att en så rituell diktare som Malmberg
redan vid sitt första försök skulle lyckas
bemästra den dramatiska formen så ledigt.

Den dag Hitler tågar in i Wien förbereder
sig diktaren Herbert von Blankenau på att gå
i landsflykt. Han vet att det han representerar
av gammal fin österrikisk kulturstil är dömt
att likvideras och han känner sig inte kallad
att stanna kvar och bli martyr. I sin diktning
och sitt liv har han varit van att slippa ta
befattning med det vulgära och brutala, därför
blir det för honom snarast en åtgärd av
personlig hygien att gå ur vägen för nazismen.
För dottern som kommer på besök smakar hans
undvikande attityd feghet. Hon har tidigare
bevittnat hur fadern lyckats anpassa sitt
aristokratiska stilideal först efter den segrande
demokratien, sedan efter en mera klädsam än
upplevd katolicism. Hon ser i honom en människa

som är beredd att revidera sin övertygelse efter
utvecklingens krav endast så länge det inte
innebär ett uppoffrande av den personliga:
bekvämligheten och det estetiska programmet
och som aldrig omfattat en sak med en tro så
helhjärtad att han skulle kunna gå i döden för;
den. Med denna oppositionella inställning till
fadern, som dock inte utesluter innerlig
tillgivenhet, är det kanske inte så onaturligt att
Elisabet kunnat förälska sig i SS-mannen Max.
Ty denne må vara en obildad knöl, men tro på
Ledaren och hängivenhet för dennes stora sak
äger han så det strålar om honom. Max vill
gärna ha sin föraktade blivande svärfar ur
landet hellre än att som kommendant i
koncentrationslägret Buchenwald behöva ta hand
om honom med alla de påfrestningar det skulle
medföra för hans förhållande till Elisabet. Han
ger honom den erforderliga passersedeln, men’
Blankenau gör aldrig bruk av den. Han lämnar
den i stället vid gränsen åt en annan flykting’
och återvänder till Wien. Därmed börjar von
Blankenaus golgatavandring, som skall föra
honom fram till den levande, lidande Kristus.
Han hamnar mycket riktigt i Buchenwald, och’
där — under tortyren — upplever han till slut
det befriande religiösa undret. Innan han an-’
trädde sin avresa från Wien hade han
undertecknat en katolsk appell, som protesterade mot
våldet och barbariet och anvisade korset som
mänsklighetens enda räddning. Det var ett far-*
ligt manifest, men det var inte meningen att
undertecknaren skulle behövalida för det, endast
de som spridde det. Blankenau skrev på
ungefär som om han skrivit ut en check utan att
ta reda på om det fanns täckning för den. Men
i Buchenwald krävs han på beloppet och får
betala först med sitt blod och sedan med sitt
liv. När man erbjuder honom att bli fri mot
att underskriva en deklaration som skulle
innebära ett återtagande av vad han tidigare
undertecknat vägrar han trots att han vet att han
därmed beseglat sitt öde.

805

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1942/0821.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free