- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XV. 1946 /
182

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februari. N:r 2 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

förekommande "Drottning Blanka" blev
lyckligtvis det så gott som enda resultatet av denna
strävan. I stället kom han liksom flera av sina
svenska kamrater i Paris unider inflytande av
en Bastien-Lepages samvetsgranna realism och
impressionisternas ljus- och luftmåleri. Mycket
mottaglig för intryck från olika håll
absorberade han med lätthet det nya och dugliga men
lät enligt Hintze endast driva sig i sin egen
utvecklingsriktning. Påståendet är en smula
onyanserat — förvånande nog, ty författaren
bemödar sig genomgående om fina
distinktioner och nyanserade omdömen, och hans
framställning av konstnären och människan
Edelfelt ger ganska tydligt vid handen, att
denne långtifrån var den helstöpt målmedvetna
person, som tveklöst gick sin väg fram.
Tvärtom anar man något splittrat och tvivelsjukt
bakom den eleganta världsmannafasaden. Det
glimtar fram i enstaka drag även i Hintzes
skildring, på vilken man annars med ganska
små förändringar kan tillämpa hans egen
karakteristik av Edelfelts porträttkonst: "Dess
personliga styrka ligger varken i överraskande
originalitet eller i djuplodande analys, men väl
i Edelfelts friska, intuitiva upplevelse av de
människor han målat, i hans kultiverade
förståelse och förnämt behärskade karakterisering.
Han försöker ej tränga sig in i sina modellers
förborgade själsliv, lian har intet av sin tids
naturvetenskapliga intresse för människors
lyten eller yrkesbetonade deformationer. Han
inlägger heller aldrig någon social biavsikt
i sin framställning. Det rika porträttgalleri han
skapat, består av sunda, öppna och harmoniska
gestalter, fria från den moderna
problemmänniskans intellektuella rotlöshet och splittring."

Om den bild man får av Edelfelts person
sålunda inte är vad man kallar i egentlig
mening intim, beror detta likväl inte enbart
på författarens ovilja att "tränga sig in i
modellens förborgade själsliv". Edelfelt hörde inte
till dem som torgförde sitt hjärtas lust och
kval, det skulle ha stridit mot både hans natur
och hans uppfostran, och vad som kan ha
smugit sig in i hans korrespondens med sina
närmaste är tills vidare oåtkomligt för
forskningen. Några sensationellt nya drag är
emellertid knappast att vänta, och konturerna av en
sällsynt nobel och vinnande personlighet står
fast. Vittnesbörd från hovkretsar i S:t
Petersburg, parisisk societet, nyländska
allmogemodeller och vänner i många länder talar sitt
otvetydiga språk.

Så mycket intimare är skildringen av
Edelfelts konstnärliga utvecklingsgång. Med aldrig
svikande spårkänsla följer författaren impulser,
idéer och motiv, han klarlägger
förbindelse-trådarna till litterära och konstnärliga
inspirationskällor och analyserar så gott som vartenda
verk av konstnären med stor kunnighet och fin
intuition. Enbart hopbringandet av hela det
väldiga materialet är något av ett storverk.
Tredje delen utgöres av en katalog över
målningar och etsningar och omfattar c:a 1200
nummer. Varje verk är omsorgsfullt beskrivet,
och man får veta inte bara vilken som äger det
utan vilka som har ägt det, om och var det har
varit reproducerat eller exponerat. I ett fåtal
fall har författaren inte lyckats uppspåra ett
försvunnet arbete, och i några andra läser man
en lakonisk notis som denna: "Restlöst förstörd
vid bombardemang av Helsingfors den 26
februari 1944." Thure Nyman

Sovjetunionens väg

S. Neumann och Friedrich Rück: Kolossen
på stålfötter. Den ryska industrimaktens
utveckling och problem. KF:s
bokförlag 1945. 10:—.
Stellan Bohm: Rysslands ekonomiska
framtid. Sovjetunionen ett nytt Amerika?
Förlags A.-B. Affärsekonomi
1945. 12:50.
Det behöver knappast sägas, att arbeten om
Sovjetunionen är mycket välkomna på den

svenska bokmarknaden, nota bene om det
ligger vederhäftighet och sakkunskap bakom dem.
Vi vet alltför litet om det stora landet i öster
och kan endast vinna på att få veta mera.

Titeln på det första av de här nämnda
arbetena har en liten udd riktad mot dem som i det
längsta ville beteckna Sovjetunionen som en
koloss på lerfötter, dömd att vid första stöt
falla samman. Stöten kom, en stöt av det mest
våldsamma slaget, men kolossen föll inte. De

182

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1946/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free