- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
196

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Mars. N:r 3 - Svensk dramatik i dag. En enquéte - Karl Ragnar Gierow

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVENSK DRAMATIK I DAG

En enquéte

Intresset för svensk dramatik har under senare år varit i påtagligt stigande. Antalet
spelade inhemska originalpjäser av litterärt mera värdefull art har varit större än på
länge, och en viss diskussion kring den inhemska dramatikens problem har också
blommat upp. Det har därför synts oss angeläget att i en enquéte bland några svenska
dramatiker under fria former få veta deras syn på svenska skådespels författares
situation i dag.

Vi har inte velat binda svaren vid att gälla vissa frågor utan hellre sett att de haft
karaktären av mer allmänna deklarationer. För sådana lämnades dock vid rundfrågan
några uppslagsändar: Anser Ni att Ni själv eller samtidens svenska dramatiker i
allmänhet står i ett fruktbart förhållande till äldre författare som Shakespeare, Ibsen
och Strindberg eller anser Ni dessa diktare f. n. sakna betydelse i sådant avseende?
Vilka former anser Ni bäst lämpade för modern dramatik? Versdramat spelar ju en
dominerande roll inom den nyare dramatiken i vissa länder. Vad anser Ni om dess
möjligheter? Eller för att ta en mer personlig fråga: Hur arbetar Ni? Ser Ni som
Strindberg en ut gångs situation på vilken Ni arbetar vidare eller vill Ni som Ibsen
demonstrationsvis arbeta Er fram till en viss, på förhand given lösning?

Avslutningsvis bör kanske konstateras att av utrymmesskäl endast en mindre del
av de svenska dramatikerna kunnat tillfrågas. Dessa, av vilka de sex nedan
företrädda svarat, har därvid utvalts så att de såvitt möjligt skulle företräda skilda
ståndpunkter, varjämte vi främst hållit oss till författare som under de senaste åren fått
stycken uppförda.

KARL RAGNAR GIEROW:

Älskvärt nog har jag fått flera frågor att
välja på. Jag tar tre och skall försöka besvara
dem i ett sammanhang, nämligen dessa trenne:
"Anser Ni att Ni själv eller samtidens svenska
dramatiker i allmänhet står i ett fruktbart
förhållande till äldre författare som Shakespeare,
Ibsen och Strindberg eller anser Ni dessa
diktare f. n. sakna större betydelse i sådant
avseende? Vilka former anser Ni bäst lämpade
för modern dramatik? Versdramat spelar ju

en dominerande roll inom den nyare
dramatiken i vissa länder. Vad anser Ni om dess
möjligheter?" Här är svaret:

Dramat är den mest traditionella av alla
diktarter, dels på grund av det yttre
framställningssättet, dels därför att varje dramatiker
obönhörligen är hänvisad till att lära av någon
eller några föregångare, åtminstone till en
början. På egen hand lär han ingenting, förrän
han är hemtam på scenen. Som motvikt mot

196

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jun 17 00:32:17 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free