- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
120

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. Nya Testamentets lära om Kristus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

grundtanke, från hvilken alla dess resonemang utgå, är just,
att Kristus icke är Gud, utan det förnämsta af alla skapade
väsen, förmer än änglarna, förmer än gamla testamentets
profeter och offrare. Och här torde vara på sin rätta plats
att framhålla ett faktum, som icke blifvit nog behjärtadt
och uppfattadt: att ehuru nya testamentets författare å ena
sidan måste i hög grad tagit intryck af gamla förbundets
urkunder, där ordet gud stundom brukas i relativ och
mänsklig betydelse, samt de å andra sidan lefvat i en tid
och i en omgifning, i hvilken det hellenisk-polyteistiska
elementet gjorde sig så starkt gällande och gudsnamnet
hade blifvit till en vanlig äretitel åt de romerska
imperatorerna, de syriska furstarna, åt heroer, filosofer,
undergörare o. s. v., ja där allt, som något höjde sig öfver
det vanliga, hedrades med epitetet gudomlig (hos den bland
grekerna allmänt läste Homerus är en svinaherde god nog att
benämnas »den gudomlige»)

förf. hade reflekterat på denna benämning, så vore hon likväl
att bedöma efter sammanhanget (v. 4 if.) och, i anseende till
brefvets i öfrigt afgjorda monoteism, endast i analogi med stället
ps. 82: 6 (Job. 10: 34), hvari konungar för sitt af Gud för-
länade majestäts skull kallas »gudar». Hon skulle då på sin
höjd betona den till evigt konungadönie upphöjdes cordna
gudalikhet, men icke den af evighet föddes ontologiska guda-
likhet». - För öfrigt må anmärkas, att den af Hebréerbrefvet
citerade psalmen (45) verkligen är författad såsom bröllopssång
till en jordisk konung, som sålunda kallas gud - förutsatt
att Hebréerbrefvcts öfversättning af stället, bvilken blifvit följd
af Bibelkommissionen i proföfversättningen af år 1868, är oan-
tastligt riktig, hvilket bestrides af Liinemann i hans kommentar
till Hebréerbrefvet. Bleek och de Wette öfversätta stället:
»Din Guds tron, d. v. s. gudatron». Ewald öfversätter: »din
tron är Guds, d. v. s. gudomlig». Men äfven dessa uppfattnin-
gar af stället innebära, att benämningarna gud och gudomlig
här brukats i relativ och mänsklig mening. lIda Hebréerhrefvet
vittnar, att dess förf., då han gjorde detta citat, var därom
medveten och nyttjade det på samma sätt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free