- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
122

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. Nya Testamentets lära om Kristus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

är desto anmärkningsvärdare som Kristus här framställes
efter sin jordiska död, upptagen i härligheten och i hela
glansen af sitt messianska majestät. »Min Gud», »min
Guds namn», »min Guds stad», »min Guds paradis»
äro uttryck, som Kristus i uppenbarelseboken begagnar;
öfverallt framställes han och framställer han sig som en
annan än Gud - som Messias, människosonen, lammet,
lejonet af Juda, Davids rot. Redan den inledande
hälsningen i första kapitlet skiljer mellan Gud:
»Honom, som är, som var och som kommer», samt
»Jesus Kristus, det trogna vittnet, den förstfödde från
de döda och fursten öfver jordens konungar, den oss
älskat hafver och rentvagit oss af våra synder med sitt
blod och gjort oss till ett rike, till präster för sin
Gud och fader». Och huru lyder »den nya sången», som i
himmelen sjunges till lammets ära? » Värdig är du att
taga boken, emedan du är slaktad och hafver köpt oss åt
Gud uti ditt blod» (5: 9). Afven de sublimaste uttryck,
med hvilka Messias i boken betecknar sig, äro dock
skilda från dem, med hvilka Gud utmärkes. Gud säger:
»Jag är A och O, den som är, som var och som kommer,
allhärskaren» (1: 8) samt »Jag är A och O, begynnelsen
och änden» (21: 6). Däremot kallar sig Kristus: »Amen,
det trogna och sannfärdiga vittnet, begynnelsen till
Guds skapade värld» (3: 14), samt »den förste (codex
alexandrinus har: den förs~födde) och den ytterste,
som vardt död och vardt lefvande» (1: 17-18; 2: 8) -
ord, hvilka utgöra en kort sammanfattning af nya
testamentets hela kristologi.
1 Joh. 5: 19 21: »Ty vi veta, att vi äro af
Gud, och hela världen ligger i den onde. Men vi veta,
att Guds son är kommert och har gifvit oss sinne, att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free