- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
371

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

uppkommit i den jordiska födelsen eller på annat mystiskt
vis, och denna mänskliga pneuma år allt enligt doketerna
och de ortodoxa en helt och hållet annan än den
pre-existerande pneuman, som är »en högre ande Kristus»
eller, såsom de ortodoxa närmare beteckna den, »andre
personen i gudomen» och själf absolut Gud. Dessa båda
olika pneumata eller personligheter - » den högre anden
Kristus» eller »andre personen i gndomen» och den
fullständiga af ande, själ och kropp bestående mänskliga
personligheten - förenas af doketerna och de ortodoxa
på ett yttre sätt - den ortodoxa formeln säger: »utan
sammanblandning och utan förvandling» med hvarandra
till ett dubbelväsen Jesus Kristus, som har ett gudomligt
medvetande och ett mänskligt, som år allvetande och
tillika begränsad i sitt vetande, allsmäktig och tillika
svag o. s. v. Att denna yttre mekaniska förening
förstärkes med formeln »oupplöslig» och »oskiljaktig», samt
att den, för att icke vara allt för ytlig, tillika göres till
ett slags kemisk förening genom läran om communicatio
idiomatum, kan icke betaga den dess doketiska karaktär;
ej heller förbättras saken därmed, att de bägge
personligheterna efter sin förening ej få kallas med annat
namn än »de bägge naturerna i Kristus». - Enligt nya
testamentet är vidare Kristus verkligen kommen i köttet,
ty det är hans pre-existerande pneuma, som i den jordiska
födelsen omedelbart ikläder sig det psykiska och kroppsliga.
Enligt doketerna och de ortodoxa däremot står en särskild
mänsklig pneuma likasom emellan den pre-existerande pneuman
och köttet: först i det att »den högre anden Kristus» eller
»andre personen i gudomen» förenar sig med denna mänskliga
pneuma, blir han, således icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0371.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free