Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
OLIKA SKIKT I S:T ERIKS METRISKA OFFICIUM
67
Illnoct. a. VII
a. VIII
a. I
r. VII
r. VIII
r. I
Vi ha nu att granska tonartsförhållandena i Eriksofficiet. Musiken för
den kortare formen av officiet är bevarad i talrika källor, såsom framgår av
förteckningen ovan. Såvitt jag kunnat se, äro melodierna alltid desamma
och traditionen således pålitlig. Men för nokturnerna Opem och Pugil gives
det tvenne olika musikaliska redaktioner, motsvarande den olika anordningen
av nokturnerna i Uppsala och Linköping (samt de danska stiften). Enligt
Uppsala-redaktionen (Kungl. bibi. *A 96, jfr ovan nr 21) äro
tonartsförhållandena i den längre formen av officiet följande:
I vesp.
/ noct.
Laudes
a.
Assunt I
a. Opem
I
a.
Hostia
I
a.
Gaudeat V
a. Aqua
II
CL.
Infanti
II
a.
Hic VI
a. Tyrannos
III
a.
Martir
III
a.
Dulcis VII
r. Ira
I
a.
Ferro
V
a.
Da VIII
r. Lucris
II
a.
O rex
VI
r. Vana
III
II noct.
a. Pugil
IV
a. Pacem
V
a. Plorat
VI
r. Cultum
IV
r. Precamur
v
r. Summum
VI
/// noct
a. Rex
I
a. Correxit
II
a. Digne
III
r. Pax
I
r. Amens
v
r. O miles
VI
Vi se alltså, att det vanliga systemet även här är genomfört, men med
en del avvikelser. Det faller genast i ögonen, att tredje nokturnen Rex är
behandlad alldeles som en första nokturn, i det att tonarterna här visa
följden I, II, III, i stället för VII, VIII, I. Den enda naturliga förklaringen är
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>