- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / VIII Bog. Fødsel og Daab /
138

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 6. "Kirkegang"

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

noget Følge[1].
Aar 1632 blev en Præst paa Fyn stævnet af Bispen,
fordi han havde ladet en gift Kone holde Kirkegang, uagtet der
kun var forløbet 25 Uger efter Brylluppet[2].

Allerede tidlig paa Morgenen begyndte Festen. Barnets
Faddersker og en talrig Skare af Veninder, mest gifte Kvinder,
samledes hos Moderen for at følge hende til Kirke. I de forskellige
Bylove havde der tidligere været Bestemmelser om, hvor mange
der maatte møde. I Kiel Aar 1417 var det saaledes bestemt, at
der maatte indbydes syv Kvinder til at ledsage til Kirke
[3]. Ifølge
Visby Stadsret maatte en Kvinde, "naar hun havde ligget sin Tid
efter Barnet, bede 24 Koner til at følge sig fra sin Bolig og til
sin Bolig og ikke flere"[4]. I Hertug Eriks Tillæg til
Flensborgs Stadsret af 1321 hed det: "End dèr Kone gaar i Kirke efter Barn,
da maa Husbond byde ti Diske med Mad og ej mere"[5].

En sjælden Gang hører man om, at disse gamle Bestemmelser
ogsaa senere hen er blevne overholdte. Aar 1604 findes der f. Eks.
anført blandt Bøder, erlagte af Adelsmænd i det Eiderstedtske i
Sønderjylland: 3 Daler betalte af Cornelius Ovmanns Hustru,
fordi hun "tho vele Frowen tho eren Karkgange gehatt"[6]. Men
i Reglen saa man vist igennem Fingre hermed og lod møde saa
mange, der vilde. Under almindelige Forhold svarede dette da
vel til, at naar det var en bekendt Mands Hustru, gav de fleste
af Byens Kvinder Møde. Om Forholdene i Odense i det 17de
Aarhundrede hedder det: "Naar en fornemme Kone i forrige
Tider blev introduceret [indledet i Kirken], saa var hele Byens
Kvinder med til Offers". "Den 16de Maj 1660 holdt min Moder
sin Kirkegang; da saa jeg vor Spisestue med Kvindfolk opfyldt
efter den Skik, som her paa Stedet af Arilds Tid har været
brugelig, og blev ikke førend en Snes Aar eller noget mere efter
denne Tid abrogeret og aflagt, nemlig at en stor Skare af de fleste
Byens Kvinder skulde ikke alene gøre Barnet paa sin Daabsdag,
men og Moderen paa hendes saakaldte Introduktionsdag baade
til og fra Kirken Gelejde"[7].

At Skikken paa Landet i saa Henseende har holdt sig kan ses
af, at det i det 19de Aarhundrede fra et af Fyns Landsogne
hedder: "Ved Konens Kirkegang følges hun af alle Byens eller
Lagets Koner, som, hvis de ikke selv møde, sende en


[1] Danske Samlinger V 280.
[2] Vedel Simonsen:
Samlinger til Rugaards Historie II l, 130.
[3] Asm. Bremer. Chronicon Kilense. Thott. Saml. no. 1005
fol. S. 416. St. Kgl. Bibl.
[4] Sweriges gl. Lagar, udg. af J. C. ´
Schlyter VIII (Lund 1853) 155.
[5]
Kolderup Rosenvinge: Gamle Danske Love V 434.
[6]
Falck: Staatsbürgerliches Magazin X 223.
[7] Uddrag af Biskop Jens Bircherods
Dagbøger ved Chr. Molbech. S. 56. samt Haandskriftet S. 2499.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 11:50:11 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dagligt/8/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free