- Project Runeberg -  De fyra evangelierna, deras uppkomst och historiska värde /
18

(1889) [MARC] Author: Victor E. Lennstrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

l8

De äldsta handskrifter vi således ega, äro skrifna^
omkring 400 år efter de händelser, de förtälja.

Låt mig nu utom de skäl jag hittills anfört säga, att dö
fyra evangelierna ej hafva något historiskt värde, derför

1) att de äro motsägande

2) att de legender och underverkshistorier, de utgifva för
sanning, betaga dem allt historiskt värde

3) att flera af berättelserna äro äldre än kristendomen

4) att de händelser de omtala ej ens antydas af
samtida judiska och hedniska skriftställare.

Hvad motsägelserna vidkommer, möta vi först
slägtre-gistren. Såsom kändt är uppgifva Malheus och Lukas två
olika slägtregister för Jesus. Oi vi skrifva upp dessa båda
slägtregister bredvid hvarandra — ett n<*>je, som jag
rekommenderar åt hvar och en — finna vi, att dessa register
motsäga hvarandra på det mest förtviflade s’Jtt. Hof Lutas finna
vi 42 led från David till Kristus, hos Matheus 28 led från
David till Kristus, under det att Matheus har 42 led från
Abraham till Kristus. Vi se vidare, att mellan David och
Josef i båda slägtregistren endast två namn äro gemensamma,
nämligen Salatiel och Sorobabel. Men under det att Lukas
uppgifver, att Salatiels fader hette Ner, säger Matheus att
Sala-tiels fader hette Jekonias; och under det att Lukas säger, att
Soiobabels sen hette Resa, säger Maiheus att Soiobabels son
hette Abiud. Detta tycks" nu vara tillräckligt motsägande. Men
om vi slå upp 1 Kron. 3 kap. 1 o och följande verser, der
Davids slägtlèd äfven uppräknas, fiuna vi, att Jekonias son ej
hette Salatiel, såsom Matheus säger, utan Pedaja, och att
Sorobabel ej var son till Salatiel utan till Pedaja. Och bland
de 8 söner till Sorobabel, som der uppräknas, finna vi hvarken
Abiud eller Resa. hvilka personer Matheus och Lukas uppgifva
vara Sorobabels söner. Vi se ock, att i Krönikeboken omtalas
8 led mellan Josafat och Ahas, under det att Matheus endast
har 5 led. Likaledes se vi, att Lukas uppgifver Eli vara Josefs
fader, under det att Matheus säger, att Josefs fader hette
Jakob.

Jag frågar nu: hvilket af dessa slägtled är sant ? Har
Lukas eller har Matheus rätt ? Men ingen af dem öfverensstämt
mer med 1 Krönikebokens uppgifter. Så huru vi än må bete
oss, kunna dessa slägtled aldrig få något historiskt värde.

Hvarför dessa slägtled tillkommit inse vi lätt. Messias

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:07:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/de4evangel/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free