- Project Runeberg -  Om Boströms ideelära /
21

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

21



Men måste man icke skilja mellan Guds ideer, som
icke äro väsenden utan endast tankar eller
bestämningar hos ett väsen, Gud, samt tankar om väsenden, de
ändliga personerna? Enligt vår åsigt måste man
visserligen skilja emellan att vara idee och väsen, men likväl
icke så, att man gör de »ändligt förnuftiga väsendena» till
de omedelbara objekten för Guds ideer. Man får då intet
förmedlande (entia absoluta) emellan Guds ideer och de
ändliga subjekterna, hvaraf följer, att Gud kommer i
omedelbart förhållande till dem och deras fenomenela verldar.
De ändliga personernas lif och förnimmande blir
följaktligen Guds lif och förnimmande i dem och deras relativa
verldar blifva momenter af Guds egen verld, hvilket är
panteism. Och då Guds ideer enligt denna uppfattning få
ändligt, relativt och växlande innehåll, så blir äfven Gud
sjelf ändlig, relativ och växlande i och med innehållet.
De omedelbara objekten för Guds ideer äro icke de
ändliga personerna i deras relativitet, utan i deras eviga
sanning. I sin eviga sanning är hvarje ändlig person lif,
förnuft eller ande utan hvarje inskränkning och negation,
ocb med dessa eviga förnuftsformer eller entia absoluta
äro Guds ideer identiska. Endast så uppfattad får Gud
ett innehåll, en väsens-mångfald, som icke upphäfver hans
oändlighet, och en egen, rent ideel eller absolut verld, som
är skild från de ändliga andarnas relativa verldar och som
icke heller för sin konkretion och verklighet förutsätter
dessa. Ville man nu i stället för personer i sin eviga
sanning säga absoluta personer i Gud och säga Gud vara
en enda absolut person, som är enhet och system af
absoluta personer såsom bestämningar, så se vi deri ingenting
betänkligt, såvida man rätt uppfattar betydelsen af dessa
uttryck. Man kallar då ideernas omedelbara innehåll och
objekt, de ändliga personernas eviga och urbildliga väsenden
i Gud, absoluta personer (i Gud), hvilket måste vara fullt
riktigt, då ju det, som omedelbart innehålles i Gud och
som är de ändliga personernas eviga grunder, sanning och
väsenden, icke kan vara någonting annat eller lägre än
(absoluta, sanna) personer (i Gud). Uttrycket absoluta personer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosideel/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free