- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofiens förhållande till den Kantiska /
99

(1882) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om den Iioströmska filosofiens förhållande till den Kautiska.

105

gen, icke handlägga andra ärender än justitie ärender. Staten hade
att slita rättstvister medborgare emellan eller handlägga civilmål,
saiut att åtala, döma och bestraffa brottslingar eller handlägga
kriminalmål. Allt annat deremot med undantag möjligen af utrikes
förvaltningen faller här utom statens ändamål. Staten har här
ingenting att göra med afseende på familjens uppfostran, med
afseende på kommuner och korporationer eller privata stånd, med
afseende på skola och kyrka, med afseende på vetenskap, konst och
sedlighet, med afseende på andlig och materiel kultur, emedan allt
detta är privata angelägenheter och verksamheter, som falla utom
staten. Man har här icke upptagit mer än
sjelfständighetsmomen-tet eller den yttre friheten i rätten, ehuru äfven denna sida af
rätten har blifvit ofullständigt uppfattad. Men i rätten ingår äfven
samstämmighet. Den formella rätten är förnuftets allmänna form.
Men i förnuftets form är samstämmigheten en icke mindre
väsentlig bestämning än sjelfständigheteu. Att staten verkar för
sjelfstän-dighetsmomentet i rätten innebär, såsom vi ha sett, att han
bestämmer och upprätthåller eller skyddar rättsgränser. Om man nu,
såsom Kant och andre, icke såge mer i rätten än denna statens
skyddsverksamhet, så måste man dock erkänna, att det är långt mer,
som staten har att skydda än individernas fysiska lif, lemmar ech
egendom. Staten har äfven att skydda deras andliga verksamheter
eller alla deras förnuftsenliga intressen utan undantag. Och vidare
har staten äfven att skydda de privata samhällenas lif, organer och
egendom, samt äfven deras andliga och ideella intressen. Men för
Kant och naturrättslärarne, som hade en atomistisk eller
sensualis-tisk uppfattning af samhället, voro de menskliga individerna de enda
väsenden, som lefde i staten, hvarför också staten till material för
sin verksamhet icke hade andra väsenden än dessa. De betraktade
icke staten såsom en organisk enhet af högre och lägre
samhällsorganisationer ända ned till de menskliga individerna, utan staten
var enligt dem endast en förening, nemligen af de menskliga
individerna. Enligt en organisk och rationel uppfattning är staten
deremot en organisk och förnuftig enhet (ej förening) af mångfaldiga
både högre och lägre samhällen samt slutligen af de menskliga
individerna. Eller, staten är en organisk enhet af regeringen å den ena
sidan och folket med dess medlemmar å den andra. Men häraf
följer, att statens verksamhetssfer måste blifva vidsträcktare än den
var enligt Kant.

Enligt den utredning, som Boström har lemnat, äro äfven de
privata samhällena, som till material för sin verksamhet ha sina

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehboskant/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free