- Project Runeberg -  Undersökningar om Enhet och Mångfald /
55

(1863) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att det förnumna sättes emot mitt sjelfmedvetande in
ab-stracto såsom dettas bestämning, utan afseende likväl på,
hvad det kan vara i öfrigt. Reflexionen är i förra fallet
riktad på bestämmandet, i det sednare på bestämningen, men
in abstracto.

Säger jag deremot om någonting, att det är mångfald,
så menar jag också dermed, att någonting utgör bestämning
åt mitt sjelfmedvetande, men jag riktar i detta fall min
reflexion längre, så att jag för mig sjelf kan uppställa den
frågan, hvad detta är. Ingenting är nämligen något för mig
utan att också vara något för sig sjelft, d. ä. vara på
något sätt bestämdt: ingenting är bestämning utan att äga
bestämningar.

Efter dessa förberedande undersökningar tilltro vi oss
att gifva följande svar på frågan om enhetens och
mångfaldens råtta philosophiska betydelse:

Enheten är det absoluta sjelft bestämmande det
mensk-liga medvetandet, hvarvid reflexionen dock endast är riktad
på detsamma såsom bestämning.

Mångfalden är det absoluta sjelft bestämmande det
mensk-liga medvetandet, hvarvid reflexionen tillika är riktad derpå,
att detta, som bestämmer, sjelft är bestämdt.

Efter dénna uppfattning af enhet och mångfald blir det
oss tydligt, hvarföre de begge ömsesidigt förutsätta och
innehålla hvarandra. Att enheten måste ingå i. mångfalden, är
klart deraf, att den sednare är en concretare uppfattning af
det varande, hvilken derföre alltid måste innehålla den
ab-stractare. Att mångfalden ingår i enheten, betyder
ingenting annat, än att en bestämning omöjligen kan vära detta
utan att sjelf vara något, d. ä. vara bestämd, att
följaktligen enheten, när den fullständigt fattas, i sig innesluter
mångfalden.

Vidare inse vi, hvaraf det kommer sig, att allt verkligt
är på en gång enhet och mångfald. Det verkliga är det,
som bestämmer mitt sjelfmedvetande, och det, som
bestämmer mitt sjelfmedvetande, måste göra detta både in abstracto
s&oto eiihet och in concreto såsom mångfald, det förra så-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 02:28:21 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enhetomang/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free