Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
flom logiskt vilkor för det sednare, det sednare såsom
onéo-logiak förutsättning för det förra.
Men hafva vi också i det föregående bestämdt enheten
och mångfalden så, att de i sig innefatta att enhet och all
mångfald. Om enheten och mångfalden sägas vara det
absoluta sjelft fattadt från vissa synpunkter, huru går det då
med den eiihet och mångfald, som förekommer inom
relativitetens verld? Ar väl äfven denna upptagen inom det
absolutas enhet och mångfald?
Yi svara härtill ja. Den enhet och mångfald, som inom
relativitetens verld förekommer, är, försåvidt den är verklig,
upptagen inom det absolutas enhet och mångfald, ty det
absoluta innehåller all verklighet. Ar deremot det relativa till
alla sina bestämningar relativt, följaktligen äfven till dem
af enhet och mångfald; så betyder detta, att enhet och
mångfald inom relativitetens verld äro, hvad de äro, endast
relativt, d. ä. ofullständigt och med partiell negation. Att
denna åter icke uti det absolutas enhet och mångfald är
intagen, är sannt, men frånkännandet af en negation utgör
ingen inskränkning.
Yi finna af det föregående vidare, att synpunkten för
bestämmandet af enhetens och mångfaldens betydelse antingen
kan vara ontohgisk, hvarvid man besvarar dem frågan: hvad
äro enhet och mångfald, då de betraktas i sin fulla
bestämdhet, oberoende af en abstract uppfattnipg? — eller
Zo-gisky då man söker svaret på den frågan: hvad är det, som
vi actuellt med vårt tänkande förnimma, när yi förnimma
enhet och mångfald? Det är klart, då synpunkten i förra
fallet är universell, i det sednare icke, att svaret på de
begge frågorna skall utfalla något olika. På förväxlingen
af båda dessa synpunkter beror uppkomsten af åtskilliga
motsägelser vid uppfattningen af enhetens och mångfaldens
betydelse.
Såsom vi erinra oss, vidrörde vi i det föregående trevme
hufvudsakliga svårigheter vid bestämmandet af de nämnda
begreppen, nämligen: l:o svårigheten att afgöra, huruvida
enhet och mångfald vore absoluta eller blott relativa be-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>