- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs-Fragment / Anden Deel. Indeholdende B.'s Papirer : Breve til A /
291

(1894-1895) [MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbeidelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

291
selv ethisk, først da har man angret sig selv, først da
er man concret, først da er man i sin totale Isolation i
absolut Continuitet med den Virkelighed, man tilhører.
Denne Bestemmelse, at det, at vælge sig selv, er
identisk med det, at angre sig selv, kan jeg ikke ofte
nok komme tilbage paa, hvor simpel den forresten i og
for sig er. Om denne dreier nemlig Alt sig. Mystikeren
angrer ogsaa, men han angrer sig ud af sig selv, ikke
ind i sig selv, han angrer metaphysisk, ikke ethisk. At
angre æsthetisk er afskyeligt, fordi det er Blødagtighed;
at angre metaphysisk er en utidig Overflødighed, thi
Individet har jo ikke skabt Verden og behøver da ikke
at tåge sig den Ting saa nær, om Verden virkelig
skulde være Forfængelighed. Mystikeren vælger sig
selv abstrakt, og derfor maa han ogsaa angre sig selv
abstrakt. Dette kan man bedst see af Mystikerens Dom
om Tilværelsen, den endelige Virkelighed, i hvilken han
dog lever. Mystikeren lærer nemlig, at denne er For
fængelighed, Skuffelse, Synd; men enhver saadan Dom
er en metaphysisk Dom, og bestemmer ikke mit Forhold
ethisk til den. Selv nåar han siger, at Endeligheden er
Synd, saa siger han dermed dog nærmest det Samme,
som nåar han kalder den Forfængelighed. Vil han deri
mod fastholde det Ord „Synd" ethisk, saa bestemmer han
sit Forhold dertil ikke ethisk, men metaphysisk, thi det
ethiske Udtryk vilde ikke være at flye bort, men at
gaae ind deri, at ophæve det, eller at bære det. Den
ethiske Anger har kun to Bevægelser, enten ophæver
den sin Gjenstand eller den bærer den. Disse to Be
vægelser antyde ogsaa et concret Forhold mellem det
angrende Individ og det, der er Gjenstand for hans
Anger, hvorimod det, at flye bort, udtrykker et abstrakt
Forhold.
Mystikeren vælger sig selv abstrakt; man kan der
for sige, han vælger sig selv bestandig ud af Verden ;
men Følgen deraf er, at han ikke kan vælge sig selv

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:44:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enteneller/2/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free