- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
126

(1887) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Emelé, Wilhelm - Encke, Erdmann - Enbom, Christina Wilhelmina - Ender, Axel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

derigenom till att måla soldatlifvet och.
bataljer, deri han undervisades af Feodor
Dietz i München från år 1851. Enär en
af hans första taflor, den för fursten af
Pappenheim målade bataljen vid Stockach
1799, vann stort bifall, utbildade han sig
än vidare för sitt fack i Antwerpen och
Paris och lemnade alltsedan 1857 en
serie af taflor, som jemte en omsorgsfull
teckning röja en grundlig kännedom af
militäriska detaljer, en god karakteristik
och en harmonisk kolorit. Dit höra:
stormlöpningen mot bron i Heidelberg 1799,
fäktningen vid Aldenhoven, stormning
af det förskansade lägret vid Farmars
den 22 Maj 1793 genom erkehertig Karl
m m. År 1861 flyttade han från
München till Wien och fullkomnade sig här
än vidare i hästmålning. Bland hans
sedan dess fullbordade mera framstående
verk nämna vi först och främst hans
bästa tafla (1867): det för erkehertig
Albrecht målade slaget vid Würzburg den
3 Sept. 1796, som är ett mästerverk
såväl i historiskt som ock i konstnärligt
hänseende. Från sista tysk-franska
kriget är: divisionen Bonnemains angrepp
vid Elsasshausen den 6 Aug. 1870.

Encke, Erdmann, tysk bildhuggare,
född 1843, lärde sin konst för Alb. Wolff,
Rauchs lärjunge. Hans första större verk
var en german i strid, med två gallier,
deruti en viss energisk kraft i
rörelserna redan röjde sig. Bedan han
skapat den lika lyckade gruppen: Odysseus
och Penelope, utförde han till följd af en
täflan "Turnvater" Jahns bronsstaty på
Hasenheide i Berlin (aftäckt 1872), som
förenar denna utpräglade karakteristik
med en akta konstnärlig idealism. Ännu
kraftigare och mera energiskt genomförd
är hans bronsstaty af kurfurst Fredrik I
af Brandenburg å fasaden på nya
rådhuset i Berlin. Deremellan falla ännu
några högst liffulla byster, t. ex.
skådespelerskan Jachmann-Wagner, och
kronprinsessan af Preussen. Hans skönaste
verk är den marmorstaty af drottning
Louise, hvarå han erhöll beställning 1877,
och som är utstäld midtemot Fredrik
Wilhelm Hirs staty af Drake i
Thiergarten och aftäcktes på furstinnans
födelsedag, den 10 Maj 1880. Hufvudfiguren,
med ädla, behagfulla former och en
sällsynt mjukhet i draperingen, är icke den
ungdomliga, tjusande furstinnan, utan
den genom olyckan nedböjda, undergifna
qvinnan, full af djupt svårmod i sina
drag, ur hvilka ändock framlyser en
upphöjd skönhets glans. År 1880 erhöll han
i uppdrag att utföra två kolossala
bronsstatyer, den store kurfursten och
Fredrik den store.

Enbom, Christina Wilhelmina,
bekant sångerska. Född den 19
Augusti 1804, blef hon elev vid Kongl, operan
i Stockholm 1819 och debuterade den 1
December 1823 såsom Lise i operetten
"Lille matrosen. Yid tvänne perioder
var hon frånvarande från scenen: 1826—
30, då hon var genom äktenskap
förenad med den kände skriftställaren
kapten Anders Lindeberg, samt 1843—50,
då hon var anstäld dels vid d. v.
Mindre teatern, dels vid fru Djurströms
sällskap. Sist nämda år återgick hon till
K. teatern, hvars personal hon tillhörde
till 1856. Af naturen var hon utrustad
med en ovanligt vacker röst, men
saknade den konstnärliga utbildningen.

Jenny Linds triumfer å vår första
lyriska scen kommo äfven snart att
alldeles fördunkla henne såsom artist. Orvar
Odd vittnar om henne (i "Grupper och
personager"): "Fru Enbom var utan
tvifvel och än mera hade varit en lyrisk
användbarhet; hon fylde sitt parti hvad
man än gaf henne". Bland hennes mera
framstående uppgifter nämnas: Armide,
Pamina och Nattens drottning i
"Trollflöjten", Donna Anna, Agatha, Jessonda,
Juliette, Tancred i Eossinis sångspel af
samma namn, Isabella i "Bobert" m. m.
Hennes äktenskap med kapten Lindeberg
blef lagligen upplöst, hvarefter hon
kallade sig fru Enbom. Död i Stockholm
den 14 febr. 1880.

Ender, Axel, norsk genremålare, född i
Asker 1853, besökte 1871 Eckersbergs
målarskola och studerade sedan 1872—73

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:06:20 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free