- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
163

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Frumerie, Mauritz - Frydendahl, Peter Jörgen - Frölich, Lorens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

enskilda skådepenningar dem öfver
Chapman, Frigel, Schwan, Skogman och
de la Gardie m. fl. F. modellerade
under sina kraftigare dagar bildsidorna
smakfullt och säkert, men med en viss
mjukhet, som längre fram öfvergår till
slapphet och tunnhet i formgifningen.
Helfigurerna å reverserna äro deremot
något osäkert tecknade, en följd af
bristande skola. F. litografierade äfven
åtskilliga porträtt i verket: "Minnen från
Upsala" (1837).

Frydendahl, Peter Jörgen, dansk
skådespelare, föddes den 18 okt. 1766
i Köpenhamn, der fadern var
lärftskram-handlare. Han tillbragte några år på
häradsskrifvarekontoret i Köeskilde, men
drog 1784 till hufvudstaden för att blifva
skådespelare vid K. teatern. Det komiska
facket, hvaruti han sedermera blef så
oöfverträfflig, var då besatt med åtskilliga
stora och genialiska konstnärer, och denna
omständighet gjorde att man anvisade
honom verksamhet inom älskarefacket. Då
han emellertid saknade erotisk värme och
liflig diktion, gjorde han ingen lycka,
och man roade sig med att på skämt
kalla honom Jammerdal. Först 1792 fick
han tillfälle att visa sin förmåga som
komisk skådespelare och sångare, men
missnöje och oenighet med teaterns chef
föranledde honom att 1793 öfvergifva
teatern, dit han likväl sedermera återvände,
då den fått en ny chef. Derefter steg
han alltjemt uppåt konstens trappsteg
och blef särskildt efter sitt utmärkta
utförande 1804 af Gervase i "Skatten"
publikens förklarade gunstling. Frydendahl
hade af naturen erhållit många
förutsättningar för att blifva en stor konstnär.
Med ett vackert, imponerande yttre och
regelbundna, ädla drag förenade han en
stark, klangfull organ, som han förstod
att beherska till den högsta grad af
fullkomlighet, och utan att ega någon
utmärkt sångröst hade han utbildat sig till
en fulländad komisk sångare, som genom
sin originela uppfattning, sin smak och
sin outtömliga uppsluppenhet gjorde sitt
föredrag af sånger till en ren
konstprestation. Han spelade icke mindre än
485 olika roller på Kgl. teatern, tilldess
han 1835 blef farligt sjuk. Efter att
hafva kommit sig uppträdde han den 2
okt. 1835 som officern i "Barselstuen"
men fick genast recidiv och dog den 20
febr. 1836. Förutom hans debutroll,
Belcourt i "Vestindiern", kan bland hans
mest betydande roller nämnas grefve
Klingsberg i "Ringen N:r 1", Hakon Jarl,
Harald Blåtand i "Palnatoke", Brause i
"Sömndrycken", Jakob von Thybo,
Bartholo i "Barberaren i Sevilla",
Polonius i "Hamlet" och Marinelli i "Emilia
Galotti". — Frydendal gifte sig 1797 med
sångerskan Katharina Bertelsen, f.
Möller, född den 30 nov. 1760. Hon
debuterade på Kgl. teatern i Köpenhamn den
1 dec. 1777 som Marine i sångspelet
"Skovbyggeren" och förvärfvade sig
genom sin stämmas omfång och styrka ett
lysande namn som sångerska, hvilket
hon ock upprätthöll i en lång följdafår.
Hon uppträdde sista gången den 2 mars
1831 som Marcellina i operan "Figaros
bröllop" och afled den 30 nov. s. å.

Frölich, Lorens, dansk historiemålare
och illustratör, är född i Köpenhamn den
25 okt. 1820. Kedan som liten gosse
visade han afgjord talang för teckning och
erhöll vägledning af Rörbye, Hetsch och
Eckersberg; knappt aderton år gammal
utstälde han åtskilliga djurmålningar
och kort. derpå en tafla öfver motiv från
den nordiska sagohistorien, som
inköptes af konstföreningen. Från 1840
tillbragte han en följd af år i utlandet, dels
i Munchen och Dresden, dels i Bom, der
han uppehöll, sig i flere år och målade
genrestycken och mytologiska
framställningar, dels slutligen i Paris, dpr han
arbetade i Coutures atelier. Från 1854—57
var han bosatt i Flensburg och utförde
der för danska regeringens räkning två
stora historiemålningar; sedermera har
han vistats dels i Paris, dels (under de
senare åren) i Köpenhamn. Medlem af
akademien blef F. 1877; under 1882
fullbordade han ett af sina förnämsta
arbeten, bestäldt för nationalmuseet på Fre-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:44:43 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free