- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
164

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Frölich, Lorens - Frösslind, Christina Elisabeth

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

deriksborg: "Gefion som plöjer Seland
från Sverige"; sedan dess har han
arbetat på en stor frismålning som skall
åskådliggöra danskarnes vikingalif och
anbringas på samma ställe.

Frölichs mest framstående egenskap
är hans fantasis utomordentliga
frodig-het, hans ovanliga kompositionsförmåga.
Denna har i synnerhet kommit honom
till godo i hans talrika raderingar och
illustrationer, beräknade för utförande
i träsnitt eller annat återgifvande. Bland
de sistnämnda kunna anföras hans
illustrationer till Andersens sagor och hans
många, från franskt förlag utgifna, öfver
hela Europa kända, intagande
barnböcker, bland raderingarna bilderna till
Oehlenschlägers "De två kyrktornen",
till "Visan om drottning Dagmar", till
"Fader vår" och i synnerhet till
"Nordens gudar"; alla dessa verk äro
vitnesbörd om sinnrik uppfinning, idealistisk
uppfattningsförmåga och i allmänhet fint
utvecklad skönhetskänsla.

Frösslind, Christina Elisabeth,
sedan fru Lindström, och sist fru
Frösslind
, dramatisk sångerska, född den 27
febr. 1793. Yann 1804 inträde i en vid
operan då nyinrättad elevskola med
enkefru Sofia Lovisa Gråa till
föreståndarinna, en skola, hvarur efter några år
utgingo de sedermera så frejdade
skådespelerskorna fruarna Eriksson, Torsslow
och Bock. Skolans "informationsmästare"
i sång var operasångaren C. A. Stieler,
och under hans insigtsfulla ledning
bedref mamsell Frösslind sina musikaliska
studier med den kraft, att hon redan
1811 kunde med stor framgång på
scenen sjunga titelpartiet uti Isouards
féeri-opera "Cendrillons Men ej nog dermed:
ehuru endast elev utförde hon hela sin
roll med så utomordentlig natursanning,
att hon på en gång stälde i skuggan
tvänne af teaterns mest firade sångerskor
— systrarna Wässelius — samt både af
publik och kritik helsades med hänförelse.
Det var blott en enda recensent, som
kände sig något kyligt stämd — i P.
A. Wallmarks "Journal för literatur och
teater" — och under ett skenbart beröm
yttrade sig sålunda: "Den personage,
som mest iiffcresserade var Cendrillons.
M-.ll Frösling (sic!) hade den lyckan att
deri vinna ett odeladt bifall. Verkliga
orsaken till denna framgång hos en ännu
oöfvad aktris torde emellertid ligga deri,
att Cendrillon är en ung, täck, naiv och
litet gauche flicka, och att–––- — m:ll
Frösling är både ung, täck, naiv och
litet gauche". Men en storm af ovilja
bröt lös bland allmänheten och inom
pressen, hvilket slutligen hade till följd
att den anonyme kritikern i "Journalen"
måste göra en fullständig af bön.
Tid-j ningsuppsatserna i ämnet utkommo
slutligen i en särskild samling, benämd
"Cen-drilloniana" och tillegnad m:ll Frösslind.
Den 18 mars 1813 ingick hon äktenskap
I med "förste aktören och sångaren vid
operan samt Dramatiska teatern"
sedermera hofsångaren och "hofkamreraren"
Carl Gustaf Lindström. Kort derpå —
den 1 april 1813 — engagerades hon som
"aktris och sångerska". Sedermera skild
från sin man, lät hon kalla sig fru
Fröss-lind. Den kungliga scenen tillhörde hon
oafbrutet till den 1 juli 1834, då hon
erhöll afsked; inträdde dock åter i
tjenstgöring 1836, som "interims-pensionär",
men blef gradvis tillbakasatt och
lemnade för alltid scenen med utgången af
spelåret 1843—44.

Under 19 år hade hon emellertid
fortfarit att uppträda som Cendrillon
tillsammans 70 gånger. • Hvilken hänförelse
hon i denna roll väckte, framgår bäst af
hvad en af den tidens mest
svårtillfredsstälda kritici, dansken Christian Molbech
yttrat i sina reseanteckningar (från ett
besök i Stockholm 1812): "Jeg tilstaar
jeg har aldrig seet et meere fortryllende
naivt Spil. Man glemmer her reent at
spörge: er det Kunst eller Natur? —
thi begge have indgaaet den inderligste
Forening.––––––Hun udförer hendes
Partier med et saa inderligt udtryck af
Fölelse at hun blot dervedr henriver alle
Tilskuere". — Också torde hon i
förenade sång- och tal-roller knappast af nå-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:44:43 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free