- Project Runeberg -  Fataburen / 1930 /
228

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Till planscherna - Skåp från Dalsland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

228

TILL PLANSCHERNA.

Skåp från Dalsland.

Den dalsländska konstslöjden har genom Nordiska museets förvärv
av det här återgivna fuhnbergsskåpet blivit på ett förnämligt sätt
representerad i museets samlingar. Epitetet dalsländsk betyder dock ej, att
vi här ha ett alster av en i landskapet framvuxen konstslöjd. Fuhnberg
var nämligen enligt traditionen ursprungligen bildhuggare i Stockholm.
Av en eller annan anledning tvangs han omkring 1820 att lämna staden
och blev då omhändertagen av riksdagmannen Lars Larsson i
Sundals-Ryr, södra Dalsland, vilken lät honom få en fristad i sitt hem. Här
stannade han till sin död på 1840-talet. De flesta bevarade möbler av hans
tillverkning härröra också från riksdagsman Larssons hem. Men
Fuhnberg vandrade också omkring i bygden och utförde flera arbeten även åt
andra personer.

De flesta av hans möbler äro rikt .snidade, men dessa ha ej blivit
så kända som hans intarsiaarbeten. En av honom särskilt omhuldad
motiv-serie är de fyra årstiderna, som återfinnes på det av museet förvärvade
skåpet.

Materialet i detta skåp är ek i framsidan och furu i baksidan. Botten
i fälten utgöres av lönn. Till inläggningarna ha flera olika träslag
använts, .såsom jakaranda, ek i olika nyanser, björk, asp, som ger grön färg,
al, päron och korsbär. Fuhnberg sökte i stor utsträckning begagna sig av
träets naturliga färg även för mera skiftande färgsammansättningar. Han
nöjde sig därför ej med vanligt virke utan grävde upp delvis multnade
träd och grenar ur mossar för att få så många nyanser som möjligt.
Genom att sammanställa ytor av ek, sågad på längden och på snedden,
nåddes även en viss motsättning. Vitt, skarpt grönt och rött samt grått
erhöll han genom att skära ut skåror ur träet och fylla dem med färg
och kitt. På detta sätt har han åstadkommit lövverket i träden samt
tömmar och remtyg på hästar och oxar.

Fältet överst till vänster föreställer våren. Flera personer äro
sysselsatta med jordbruksarbete. En man och en pojke plöja med oxar, en
annan man harvar och en tredje sår, medan en kvinna kommer med ett
matsäcksknyte. I förgrunden synes en flock betande får. Till höger
sommaren med slåtter och höbärgning. Hösten visar slagtröskning på logen,
fruktskörd och potatisplockning. Vintern återger ett vinterlandskap med
värdshus, skridskoåkare, släde och kälke. Dräkterna äro typiska
empire-dräkter.

De båda understa fälten visa två urnor med blommor och
kvinnoansikten infällda i medaljonger på urnorna. Vid sidan om hösten och vintern
äro i sidostycken inlagda moln med basunblåsande ängel och därunder
kvinnofigur med janusansikte samt en spegel i ena handen och en tub

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:53:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1930/0250.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free