- Project Runeberg -  Grekisk metrik /
246

(1877) [MARC] Author: Aron Martin Alexanderson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 12. Strofbyggnad

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

246 ΚΑΡ. ΧΙΙ. STROFBYGGNAD.

den grekiska meliken i högre. mening berömmes Aleman!).
Mästare i densamma voro för öfrigt Stesichorus,
Slmonides, Bacchylides och framför allt Pindarus.

& 266, En genomgripande förändring med afseende på
det inbördes förhållandet mellan stroferna i ett lyriskt poem.
utgör införandet af det kompositionssätt, som af Hephiestion
benämnes åxwduwor I. τριὰς ἐπῳδική. Då Nnemligen förut i
den äldre lyriken ett skaldestycke varit sammansatt af ett
större eller mindre antal till sin metriska byggnad
öfverensstämmande strofer, hvilka, likasom verserna i ett zolnuc
xatå otiyor, följa på hvarandra utan någon inbördes
gruppering, började ran nu, dertill föranledd af vissa för
chorsången egendomliga förhållanden, att sammanfatta stroferna
parvis såsom strof och antistrof, på hvilka såsom
gemensam afslutning följer en tredje strof, den s. k. epoden
(ze0todog å7xwdos, ej att förblanda med den distichiska
poesiens στίχος ἐπῳδός) ταθαὰ en från strofen och antistrofen
afvikande, ehuru med dem beslägtad metrisk byggnad.
Uppfinningen häraf tillskrifves Stesichorus, samme skald,
hvilken sjelf fått sitt namn af chörens uppställning,
och det lider intet tvifvel, att så väl ifrågavarande metriska
inrättning som namnen grtoogn och aävriotpogrn (I.
ἀντίστροqos) hafva sin grund i det sätt hvarpå den äldsta s. k.
kykliska chören brukade uppträda, i det att strofen sjöngs,
medan chören rörde sig i krets kring altaret i riktning från
venster till höger, antistrofen under kretsrörelse åt motsatt
håll, från höger till venster, samt slutligen 2zxwdns, under det
chören i samlad flocgk stod uppställd framför altaret eller
likasom i gudens åsyn ?). Detta kompositionssätt stod
vi
!y Censorinus c. 9.

2) Schol. Eur. Hec. 640: καλεῖται ἐπῳδος διὰ τὸ ἔπάδεσϑαι τῇ στροφῇ
χαὶ τῇ αντιστροᾳη, γουν μετα την στροφὴν ᾳδεσθαι ἱστέον JE öve την
στροφην 7ινουιιενοι προς τὰ δεξια οἱ χορευταὶ ἦδον, τὴν δὲ ἀντιστοοφὴν
πρὸς τὰ ἀριστεοὰ, τὴν δὲ ἑπῳδὸν ἱστάμενοι ηὄον M. Victorinus p. 58 Keil:
Antiqui deorum laudeg carminibus comprehensas circum aras eorum euntes
cancbant, cujus primum ambitum, quem ingrediebantur a parte dextra, örvoq ny
vocabant, reversionem autem sinistrorsum factam, completo orbe prlore, ἀντίστρο(υν
appellabant dein in conspectu deorum soliti consistere, cantici reliqua
consequebantur, appellantes id 2zÖd0rx. Jmfr Schol. Heph. p. 200 Gaisf. Atilius
Fort. p. 295

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:42:44 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/grmetrik/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free