- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
112

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - V. Villiens Frihed

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

maa det vel mærkes, at netop de allerbetydningsfuldeste
Villiesakter øves i Begejstring, i Hengivelse, i Optagethed af store
Ideer og under Fordybelse i Tanker, som Individet ikke selv
med Bevidsthed har frembragt, i hvert Tilfælde ikke i selve det
Øjeblik, da Villiesakten foregaar. Det er nu engang aldrig det
nøgne og abstrakte Selv, der vil Noget. Det Selv, der vil, er
revet ud af sin Ligevægtstilstand ved Noget, som vel finder
Tilknytningspunkter i det, men hvis Virken Selvet ikke er eneste
Aarsag til.

c. Dersom Villiesakten eller en Del af den ikke er Aarsagsloven
underlagt, staar den som noget Isoleret og Tilfældigt
i Forhold til den hele Personlighed. Den bliver ikke Kød af
dennes Kød, Blod af dennes Blod. Det er ikke blot Tilværelsen,
Indeterminismen ikke kan opfatte som et Hele; heller ikke
i den enkelte Personlighed kan Sammenhængen bevares. Det er
en underlig Skæbne, Indeterminismen her frister. Den mener
at hævde Menneskets Værdighed overfor Determinismen, som
efter dens Paastand gør Mennesket til en blot Maskine, — og
saa kommer den selv til at gøre Mennesket til Noget, som er
langt ringere end en Maskine, til noget Sammenhængsløst og
Tilfældigt. Naar ét og samme Motiv, uden at der er sket nogen
Forandring i de indre eller ydre Forhold, under hvilke der
handles, snart efterfølges af én Beslutning, snart af en anden,
hvorved er saa egentligt denne »Frihed« forskelligt fra
Lunefuldhed og Tilfældighed? Hvilken Værdi vil man idethele taget
kunne tillægge den? Og hvorledes kan man under saadanne
Forudsætninger vedblive at tale om, at et Menneske har en vis
Karakter?

d. Den etiske Dom om min Handlen bygger paa, at Handlingen
virkeligt er min Handling. Derfor er den etiske Dom
kun klar og bestemt, hvor den psykologiske Sammenhæng mellem
Motiver og Beslutning ligger klart for Dagen. Jo mindre
min Handling kan forstaas ud fra Kendskabet til min Karakter
og mine Forhold, des snarere vil jeg blive betragtet som
utilregnelig, og des mindre vil jeg kunne drage mig selv til
Ansvar. Ved at opgive Aarsagssammenhængen i Villieslivet opgiver
jeg netop Kendemærket paa Tilregneligheden!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free