- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
545

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - C. Staten - XXXVIII. Statens etiske Betydning - XXXIX. Statens straffende Myndighed

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

menneskelige Egoisme, til at Misbrug ikke skulde indfinde sig. Dertil
komme Frygt og blind Selvopholdelsestrang, som kunne føre
Statsmagten til at brede sig paa Bekostning af de Formaal, den
skulde tjene. Der vil endnu behøves en lang Udviklingsgang,
inden vi komme saa vidt, at Tvang kun anvendes, hvor den i
Kraft af Velfærdsprincipet er aldeles nødvendig. — Paa den
anden Side ytrer — ikke sjeldent foranlediget ved Statsmagtens
Overgreb — Friheden sig ofte som Vilkaarlighed, Kritiksyge,
Mistænksomhed og egoistisk Individualisme. — Disse to
Extremer udæske gensidigt hinanden. Der maa snart gøres
Front til den ene Side, snart til den anden Side, forat
Udviklingen gennem rytmiske Svingninger langsomt kan føre os frem
i Retning af det angivne Maal.

XXXIX.
STATENS STRAFFENDE MYNDIGHED.



1. Historisk har Straffen udviklet sig af Hævn- eller
Gengældelsesinstinktet. I sin simpleste Form ytrer dette Instinkt sig
ved en Bevægelse, som er rettet mod den Kant, fra hvilken
man har modtaget et stærkt og smerteligt Indtryk. Man farer
løs mod den virkelige eller formentlige Angriber. Dette Instinkt
er dels en særegen Form for Selvopholdelsesinstinktet, forsaavidt
som den reagerende Bevægelse fører til at skaffe Aarsagen
til Smerte bort, dels hænger det sammen med den Trang til
Bevægelse, til at faa Luft, som følger med enhver ophidset
Bevidsthedstilstand. Det virker blindt. Det kender ingen andre
Grænser end Udtømmelsen af sin Kraft. En forholdsvis ringe
Paavirkning kan fremkalde den voldsomste Tilbagevirkning, naar
Tilstanden i Forvejen er ophidset, ligesom en lille Gnist kan
fremkalde den største Explosion. Men Blindheden viser sig ikke
blot i, at der ofte ikke er noget rimeligt Forhold mellem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0567.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free