- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
179

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tillägg I.

Bildernas igenkänningstecken.

Allmänheten står i våra dagar framför medeltidens bi 1 der som
inför en främmande värld. Somliga bilder äro visserligen lätta att
tyda, men andra sä mycket svårare. Endast undantagsvis finnes vid
bildens sida en inskrift, och äfven när en sådan finnes, är därmed icke
mycket vunnet, ty medeitidsalfabetets bokstäfver förefalla gan-ka olika
de nuvarande, ehuru de i verkligheten äro identiska, och språket, vare
sig det är latin eller fornsvenska, erbjuder hvarjehanda svårigheter.
Vi måste därför taga till hjälp ikonografien, läran om de olika sätt, pa
hvilka medeltidens bilder igenkännas. En och annan person
igen-kännes genom själfva utseendet. Andra betecknas genom något som
står i sammanhang med en viktig tilldragelse i deras lif, oftast nagot
som påminner om det sätt, på hvilket helgonen undergingo
martyrdöden. Ej sällan ser man ett helgon, stående eller sittande, trampa
på en nedhukad gestalt: denna representerar den fientliga makt. som
beröfvade helgonet lifvet; dennes seger var endast skenbar, gällde
endast det jordiska lifvet, icke det himmelska. Hvart heligt väsen
utmärktes med en strålring kring hufvudet (tidigare en dekorerad
skifva), en s. k. gloria eller nimbus. När Maria med barnet
frarn-ställes, är ofta hela figuren omgifven af en strålglans. Martyrerna
bära ofta i ena handen ett palmblad, ibland ett ciborium eller annat
kärl af prydligt utseende.

Treenigheten framställes vanligen så, att Gud Fader, en gammal
man, försedd med krona på hufvndet eller påfvens toppiga
hufvud-bonad, på hvilken trenne kronor äro trädda, sitter och håller framför
sig korset, å hvilket Kristus hänger; öfver ena korsarmen ses den
Helige andes dufva. Det inre af Kristi gloria upptages af ett kors.
Under den första tiden framställdes den korsfäste Kristus stående
framför korset, fotterna stå bredvid hvarandra, benen äro raka, armarna
rakt utsträckta, hufvudet upprätt, bärande en konungs krona, ögonen
äro öppna — det är en symbolisk framställning af segervinnaren pä

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 13:46:47 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hhkykonst/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free