- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
180

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

korset. Senare framställes den döde Kristus, som är fäst vid korset.
Under 1300-talet är kroppens hållning tämligen skematisk: båda knäna
skjuta ut åt ena sidan, kroppen har sjunkit långt ned, hvarigenom
armarna blifvit sträckta. Under 1400-talet var framställningen i regeln
fullständigt realistisk, ibland afskyvärd genom sin realism.

Ofta äro scener ur Jesu lif framställda, liksom ur hans moders
och hennes föräldrar lif.

Kristus förekommer äfven af bildad i härligheten, när han sitte r
till dom öfver de döda, som uppstiga ur sina grafvar, när Gud Fader
och han sitta i himmelriket på en tron och sätta drottningkronan på
jungfru Marias hufvud, och slutligen när han återgifves i en s. k.
majestätsbild, sittande på en tron, med en bok i knäet, å hvilken stå
bokstäfverna A och Q. (A och O), och med den högra handen lyft till
välsignelse.

Jungfru Maria framställes dels som en jordisk kvinna i scener från
hennes lefnad på jorden, alltid med långt, utslaget hår, t. ex. vid
hennes uppstigande under barnaåren för den höga trappan till templet,
i bilderna från Jesu barndom och lidande, dels när hon af änglar föres
upp till himlen och när hon krönes till himmelrikets drottning. Som
sådan bär hon kunglig krona. Hennes mantel är regelbundet blå,
Flere friade i hennes ungdom till henne, och skulle den, hvars staf vid
inträdet i templet slog ut i blad och blommor, blifva hennes make.
Detta hände timmermannen Josef. De öfriga friarne bröto i förbittring
sönder sina stafvar. Josef framställes i sammanhang med
framställningar af Jesu födelse och flykten till Egypten.

Änglar finnas ofta framställda, i bröstbild eller helfigur, alltid
igenkännliga såsom bevingade. Af ärkeänglar återgifvas särskildt
Gabriel i framställningen af bebådelsen och Mikael dels i kamp med
djäflar eller en drake, dels då han är sysselsatt att väga en människas
själ. Grupper af lofprisande änglar förekomma ej sällan, liksom ock
en grupp af änglar, som bära de plågoredskap, för h vilka Kristus var
utsatt.

De viktigaste i Sverige afbildade helgonen igenkännas på nedan
angifna tecken.

Abel framställes offrande ett lamm.*

Adam och Eva. Framställningen af syndafallet är naturligtvis
mycket vanlig, äfven förekommer utdrif vandet ur paradiset samt lif vet
utanför detta. Adam framställes då gräfvande med en spade, Eva
spinner på en slända.

Agatlia. Hennes bröst sletos bort, och hon blef till sist bränd till
döden. Hennes attribut är en tång.

Ambrosius. Se Kyrkofäderna, de latinska.

Andreas. Se Apostlarne.

* Kain. som naturligtvis icke kunde räknas till helgonen, finnes i kyrkorna afbildad
offrande en sädeskärfve.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhkykonst/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free