- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
181

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anna uppgafs vara jungfru Marias moder. Hon fram ställes
vanligen tillsammans med Maria och .Jesusbarriet, antingen ~a att
Maria sitter på moderns knä och håller hårnet i sitt knä, eller så att
Anna har en på hvartdera knäet. Med anledning af denna gruppering
talades om ’Anna själf tredje’. Hennes man uppgifves halva hetat
Joakim, heras historia är icke allmänt känd, sådan den framställes i
legenden, men då scener ur deras Ii 1‘ finnas atergil’na i Sverige, torde
här några förklaringar böra gifvas. Joakim och Anna blefvo, när de
kommo med sina offer till templet, bortvisade, därför att de hade
smäleken att vara barnlösa. Förtviflad gick mannen ut från staden
och vistades 40 dagar hos sina hjordar, hans maka satt i hemmet
sörjande. Slutligen fingo båda en änglauppenbarelse, att förhållandena
skulle ändras, de skulle mötas i staden Jerusalems ’Gyllene port’ och
åter lefva tillsammans. Detta möte är ej sällan afbildadt. Efter nio
månader föddes dottern Maria. Legenden vet mycket att berätta om
Anna, t. ex. om hennes tre giften. Man upppställde följande
stam-tada.

Isaskar g. m. »Susanna.

Anna g. m. 1. Joakim, 2. Kleofas, 3. Salomas. Esmeria g. m. Efraini.

1. Maria. 2. Maria Kleofas 3. Maria »Salome Elisabet g. m. Elind g m.

g. m. Alfeus. g. m. Zebedeus. Zakarias. Emerentia

Jesus. Jakob Barnabas. Simon Judas. Johannes Jakob d. ä. Johannes
den yngre. evangelisten. döparen.

Mot slutet af medeltiden framställdes stundom ’den heliga släkten’
äfven i Sverige.

Ansgar finnes mig veter ligt icke afbildad i någon svensk kyrka.
Ej heller i Tyskland synas några gamla bilder af honom vara kända.

Antonius eremiten. Hans attribut äro en bok, en staf, som upptill
afslutas med ett “-formadt kors, samt ett svin. En besökande frågade
honom, hur han i ensamheten tillbragte sin dag, då han icke hade
någon bok. Han svarade, att han hade en mycket intressant bok:
naturen. Det “-formade korset kallas allmänt Antonius-kors. Xär
Antonius-orden hade stiftats, fästes ett blått “-kors på manteln.
Svinet betecknar djäfvulens försök att fresta honom med sinnliga
lockelser.

Apostlar ne. De afbildas alltid barfota — de skulle i största
torftighet gå ut och predika evangeliet. Såsom förkunnare af och
undervisare i Kristi lära bära de ofta en bok; boken var öfverdragen
med tyg, som gick upp i tvenne snibbar, hvilka man omfattade, när
boken skulle bäras — boken får därigenom utseende af en påse. De
enskilda attributen äro följande.

Petrus. En nyckel — nyckeln till himmelriket — eller två.

Paulus. Ett svärd — han ljöt döden genom halshuggning.

Andreas. Ett X-formadt kors. Han säges af somliga hafva pa
ett sådant lidit martyrdöden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 13:46:47 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hhkykonst/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free