- Project Runeberg -  Illustreret norsk literaturhistorie / Bind I /
153

(1896) [MARC] [MARC] Author: Henrik Jæger, Otto Anderssen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andet tidsrum. Ca. 1300—ca. 1500. Fra norrøn literatur til norsk folkedigtning - Folkesagnet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folkesagnet. ’ 153

«om Kjæmper og Konger»; det er tildels et slags historiske sagn,
som FAYE ikke vil godkjende som historiske; saa har han i sin
tredie afdeling nitten sagn om OLAF DEN HELLIGE; i fjerde afdeling
er der tolv sagn «om den sorte Død»; derefter følger en omfangsrig
afdeling, som han kalder «historiske Sagn», og endelig har han en
slutningsafdeling — den sjette — bestaaende af «forskjellige Sagn».
Inddelingen er, som man let vil forstaa, rent vilkaarlig og uden spor
af systematik.

Hovedmassen af vore sagn falder egentlig i to afdelinger,
naturmythiske sagn og historiske sagn. Om de historiske sagn
gjælder det samme som om de historiske viser: med historien har
de lidet eller intet at gjøre; men ikke desto mindre repræsenterer
de en interessant opfatning af historiske begivenheder og
personligheder, der gjennem disse sagn viser sig afspeilede i
folkebevidstheden paa en saadan maade, at studiet af dem er ligesaa
interessant i historisk som i literær henseende. At hedenske fortællinger
om Thor gaar igjen i sagnene om OLAF DEN HELLIGE, er før bleven
bemærket. FAYE mener, at der her foreligger et bevidst falsum fra
den katholske geistligheds side: «Hvad Hedenskabet tilskrev
Valhals Guder og den understærke Thor, overførte uden Tvivl de kloge
katholske Geistlige og med dem de første Christne til Asalærens
vældige Betvinger ST. OLAF, hvis Øxe erstattede Thors Mjølner, og
hvis i Sagnene berømte Ganger Thors Bukke.» Men denne sætning
er vistnok ligesaa uholdbar fra indholdets side, som den er
mangelfuld fra formens. Om noget fromt præstebedrag er der her ikke
tale; tvertimod ved man fra andre Omraader, at gejstligheden med
stor iver forfulgte alt, der mindede om hedenskabet. Jeg behøver
bare at minde om den energi, hvormed den udryddede nydelsen af
hestekjød. Det er i det hele taget ikke nogen bevidst overføring,
som her er foregaaet; man staar overfor folkefantasiens langsomme
og ubevidste overføringsprocesser, der lidt efter lidt fører træk over
fra en gammel yndlingsfigur, som holder paa at gaa i forglemmelse,
til en ny, der er i skuddet. — Sagnene om den sorte død har
tildels et mere historisk indhold. De, som fortæller om selve «Pesta»,
der i skikkelse af en gammel gusten kvinde drog fra gaard til gaard,
er et ganske almindeligt udslag af den folkelige fantasis trang til
at personificere; men der er ogsaa sagn, der handler om tiden efter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:49:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilnolihi/1/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free