- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Elvte Bind /
262

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sygdommen til Døden (1849) - Andet Afsnit. Fortvivelse er Synden - B. Syndens Fortsættelse - B. Den Synd at fortvivle om Syndernes Forladelse. (Forargelse)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

262

Tænkningen maa dog vistnok indronnne, at Forargelse, endnn
mere end Forelskelse, er et nvirkeligt Begreb, som forst bliver
virkeligt, hver Gang der er En, en Enkelt, som er forarget

Forargelse forholder sig altsaa til den Enkelte Lg der-
med begnnder Christendommen, med at gjore hvert Menneske
til en Enkelt, en enkelt Landet-; og nn concentrerer den Alt
hvad Himmel og Jord kan opdrive af Forargelseg Mulighed
(knn derover raader (·8«)nd): og dette er Christendom Ten siger
saa til hver Enkelt: Dn skal troe, -.): In skal enten forarges, eller
Da skal troe. Videre ikke eet Ord; der er ikke videre at tilfoie.
,,«Jtn har jeg talet«, siger Gud i Himlene »i Evigheden talesJ vi
ved igjen. Tn kan i den mellemliggende Tid gjore hvad Tn
vil, men Tommen forestaaer.«

En Tom! Ja, det har vi Mennesker so la-rt, det ltrrer jo
Erfaring, at naar der er Miilteri paa et Skib eller i en Armee,
saa ere de Skyldige saa mange, at man maa lade Straffen fare;
og naar det er Pnbliknm, det hoistasrede dannede Pnliliknni,
eller Folket, saa er det ikke blot ingen Forbindelse, saa er det
ifolge Avisen, paa hvilken man kan stole som paa Evangeliet
og Aabenlmringen, Guds Villie Hvoraf kommer dette? Tet
kommer deraf, at Begrebet Dom svarer tit den Enkelte, man
dommer ikke en masse-; man kan slaae Folk ihjel en masse-.
svroite paa dem en masse, smigre dem en masse, kort paa
mange Maader behandle Folk som fra-, men domme Folk soni
Jer kan man ikke, thi man kan ikke domme Isa-; om der end
dommesz nok saa mange, naar det at domme skal have Alvor og
Sandhed, dommecs hver Enkelt-Is) Naar nn saa Illiange ere
de 3t1)ldige, saa lader dette menneskeligt sig ika more; derfor
opgiver man det Hele, man indseer, at der ikke kan vaere Tale
om nogen Dom, de ere for Tlliange til at blive domte, man kan
ikke faae dem eller ikke omrkomme at faae dem Enkelte, derfor
maa man opgive at domme.

k) See derfor er Gud »Tommeren«, fordi for ham ingen klltcrngde er.
men kan Enkelte.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/11/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free