- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
333

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

333

ligesaa lidet som Slægtens Begreb bliver et Phantom. Ethvert
Individuum er væsentligt interesseret i alle andre Jndividers
Historie, ja ligesaa væsentligt som i sin egen. Fuldendtheden
i sig selv er derfor den fuldkomne Participation i det Hele.
Jntet Judividuum er ligegyldigt mod Slægtens Historie, ligesaa
lidet som Slægten mod noget Jndivids. Jdet da Slægtens
Historie gaaer frem, begynder Individet bestandig forfra, fordi
det er sig selv og Slægten, og deri igjen Slægtens Historie.
Adam er det første Menneske, han er paa eengang sig selv
og Slægten Det er ikke i Kraft af det æsthetisk Skjønne, at
vi holde paa ham; ikke i Kraft af en høimodig Følelse, at vi
slutte os til ham, for ikke at lade ham saa at sige staae i Stik-
ken, som den, der forskyldte Alt; ikke i Kraft af Sympathiens
Begeistring og Pietetens Overtalelse vi beslutte os til at dele
Skyld med ham, som Barnet ønsker at være skyldigt med Fade-
ren; ikke i Kraft af en tvungen Medlidenhed, der lærer os at
finde os i, hvad vi nu eengang maa finde os i; men det er i
Kraft af Tanken vi fastholde ham. Ethvert Forsøg derfor paa
at forklare Adams Betydning for Slægten som oaput generis
humani udmale, seminale, ioederale, for at erindre om dogma-
tiske Udtryk, forvirrer Lllt· Han er ikke væsentlig forskjellig fra
Slægten; thi saa er Slægten slet ikke til; han er ikke Slægten;
thi saa er Slægten heller ikke tilvHan er sig selv og Slægten
Hvad der derfor forklarer Adam forklarer Slægten og omvendt.

§ 2-
Begreber den første Synd.

Efter traditionelle Begreber er Forskjellen mellem Adams
første Synd og ethvert Menneskes første Synd denne: Adams
Synd betinger Syndigheden som Consequents, den anden første
Synd forudsætter Syndigheden som Betingelse. Var det saa,
da laae Adam virkelig udenfor Slægten, og denne begyndte
ikke med ham, men havde en Begyndelse udenfor sig selv, hvilket
strider mod ethvert Begreb.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free