- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
317

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

317

men hvorfor forvexlede man Tanke-Realitet med Virkelighed?
Tanke-Realitet er Mulighed, og Tænkningen har blot at afvise
ethvert yderligere Spørgsmaal, om det nu er virkeligt.

Ii- si-

Allerede i Hegels Forhold til Kant viser ,,Methodens«
Mislighed sig. En Skepsis, der lægger Veslag paa Tænkningen
selv, kan ikke standses ved at gjennemtænkes, thi dette maa jo
skee ved Tænkningen, som er paa Oprorerens Side. Den maa
afbrydes· At besvare Kant indenfor den rene Tænkens phan-
tastiske Schattenspiel er netop ikke at besvare ham. —— Det eneste
An-sich der ikke lader sig tænke er det at existere, hvad Tænk-
ningen slet ikke har med at gjøre. Men hvorledes skulde det være
muligt, at den rene Tænken skulde kunne hæve denne Vanskelig-
hed, da den som reen Tænken er abstrakt, men hvad abstraherer
den rene Tænken fra, fra Existents, altsaa fra det, den skulde
forklare.

si- Iis

Naar det at existere ikke lader sig tænke, og den Existerende
dog er tænkende, hvad vil saa det sige? Det vil sige, han tænker
momentviis, han tænker forud og han tænker bag efter. Den
absolute Continueerlighed kan hans Tænken ikke faae. Kun
phantastisk kan en Existerende bestandigt være sub speoie æterni.

sl- si-

Er det at tænke det Samme som at skabe, at give Tilværelse?
Jeg veed meget vel og skal være villig til at indrømme Rigtig-
heden af, hvad man har indvendt mod et taabeligt Angreb paa
den philosophiske Sætning om Jdentiteten af Tænken og Væren.
Man har da rigtigt indvendt, at det at Tænken og Væren er
Eet ikke maatte forstaaes saaledes i Forhold til de ufuldkomne
Existentser, som skulde jeg s.Ex. ved at tænke en Rose frem-
bringe den· (J samme Forstand har man ogsaa med en vis
Despekt mod Forfægterne af Modsigelsens Grundsætning viist,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0343.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free