- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
319

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

319

altid et Gode at existere; og jeg erindrer en Tungsindig, der
engang midt i sin Lidelse, da han ønskede sig død, ved Synet
af en Kurv med Kartofler kom til at gjøre sig selv det Spørgs-
maal, om han dog ikke havde mere Glæde af at existere end
en Kartoffel Men det at være et enkelt Menneske er heller
ikke en reen Jdee-Existents. Saaledes existerer kun det rene
Menneske, o: det existerer ikke. Existents er bestandigt det Enkelte,
det Abstrakte existerer ikke. At deraf skulde følge, at det Ab-
strakte ikke har Realitet, er en Misforstaaelse, men ogsaa en
Misforstaaelse at forvirre Talen ved at spørge om Existents
i Forhold dertil eller om Virkelighed i Betydning af Existents.
Naar da en Existerende spørger om Forholdet mellem Tænken
og Væren, mellem det at tænke og det at existere, og Philoso-
phien forklarer at dette Forhold er Jdentitetens, saa svarer den
ikke paa Spørgsmaalet, thi den svarer ikke Spørgeren· Philo-
sophien forklarer: Tænken og Væren er Eet, dog ikke i Forhold
til Det, der alene er hvad det er ved at være til f. Ex. en Rose,
som slet ikke har Idee i sig, altsaa ikke i Forhold til Det, hvor
man tydeligst seer hvad det er at existere som Modsætning til
at tænke; men Tænken og Væren er Eet i Forhold til Det, hvis
Existents væsentlig er ligegyldig, fordi det er saa abstrakt at
det kun har Tanke-Existents. Men saaledes har man udeladt
et Svar paa det egentligen Omspurgte: det at existere som
et enkelt Menneske. Det er nemlig ikke at være i samme For-
stand som en Kartoffel er, men heller ikke i samme Forstand
som Jdeen er. Den menneskelige Existents har Jdee i sig, men
er dog ikke Jdee-Existents. Plato satte Jdeen paa anden Plads
som Mellemled mellem Gud og Materien, og som existerende
maa vel Mennesket participere i Jdeen, men er ikke selv Jdeen.
— J Grækenland som overhovedet i Philosophiens Ungdom
var det Vanskeligheden at vinde det Abstrakte, at forlade Exi-
stentsen, der bestandig giver det Enkelte; nu er det omvendt
vanskeligt at naae Existentsen· Abstraktionen gaaer det let nok
med, men man fjerner sig ogsaa mere og mere fra Existents,
og den rene Tænken er fjernest fra Existents· — Det at philo-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free