- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 3 (1912) /
90

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RIKARl) LINDSTRÖM, KJEl.DliERGSTLNDEN, LOFOTEN. OLJEMÅLNING.

nigs’ i synnerhet koloristiskt märkliga
cirkus-taflor. Som ett plus bör ju äfven räknas den
koloristiska förnyelse, som Wilhelmssons konst
vunnit i södern, ehuruväl jag ännu icke riktigt
ser den fastvuxen på hans egna, inhemska botten.

Märkligast är utan tvifvel Eugéne Janssons
insats, enligt min öfvertygelse ägnad att bilda
epok i svensk konsthistoria. Ty med denna
utställning har den manliga gestalten, djärft och
suveränt, gjort sitt inträde i svensk målarkonst,
icke som mer eller mindre akademisk
modellstudie, utan fritt lefvande, i lek, ansträngning
eller hvila, omfluten af
at-mosferiskt ljus, delaktig af
alla de samtida vinningarne
på färgens, modelleringens
och rörelsens områden. Må
man betänka att denna konst
icke haft någon tradition att
bygga på, — så
grundväsent-ligt olika som den, till syfte
som till innehåll, är såväl
Zorns impressionistiska som
Carl Larssons ornamentala
uppfattning af det nakna —
att den är konstnärens egen
personliga eröfring, vunnen
under flera års oafbrutna,
intensiva studium, och man
skall böja sig för det redan
nådda mästerskapet, äfven
om man i begynnelsen
ryggar för den alltför
påträngande kroppsligheten, den
alltför nakna, nästan hudlösa

modelleringen. Eugéne Jansson
erinrar i sin behandling af det
nakna om en stor
renässanskonstnär, Signorelli, äfven han
en nyskapare, en grundläggare,
med upptäckarens glädje
demonstrerande sin vunna
kunskap.

Eugéne Janssons styrka
består, bland annat, i den
orubbliga originalitet, hvarmed han
griper materialet för sin konst,
alltid direkt, omedelbart,
personligt, aldrig genom
förmedling af redan konstnärligt
be-handladt material. Han har
aldrig målat något, som icke
varit honom närliggande, som
icke förut i minnet och
fantasien varit hans tillhörighet. Det
var så han upptäckte
Riddar-holmsfjärdens och Södra
bergens skönhet och blef en tolkare
af Stockholmska
skymnings-syner som ingen förr. Så
upptäckte han äfven det nakna, icke hos en hyrd
modell, utan hos de badande matroserna på
Skeppsholmen, och det var åratals förtrogna
synintryck som slutligen omsattes till konst;
och när han slutligen med vunnen kunskap
lockas att återgifva den enskilda gestalten
i dess jämnvikt eller rörelse, ställer han icke
upp modellen i en godtycklig position, utan
söker aflocka den gymnastiska öfningen dess
rytm och skönhet. Så hafva dessa atletbilder
tillkommit, som beteckna det senaste stadiet af
hans verksamhet. De synda kanske ibland,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1912/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free