Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
44. Blomsterofeek vid ett altare.
Relief modellerad av Sergel omkring 1770. I terrakotta, d. v. s. bränd lera. Bland Sergels
första arbeten i Rom. Hos kammarherre Cronstedt, Fullerö i Vastmanland.
för att beundra renässansens stora mästare och studera de
statyer från den grekisk-romerska tiden, som samlats till
Rom. Vid mitten av 1700-talet hade på grund av en hel
del orsaker, bland annat genom utgrävningar av gamla
grekisk-romerska statyer, väggmålningar och skönt
format husgeråd i de år 79 efter Kristus genom ett
vulkaniskt utbrott av Vesuvius förstörda städerna Pompeji
och Herculaneum ett nyvaknat intresse för den gamla
grekiska konsten uppvuxit. Ur detta intresse uppstod sa
småningom en ny konststil. som under 1700-talets sista år slog
ut i full blomma. Gent emot det livfulla, nätta och
eleganta i rokokokonsten ville man nu med anslutning till
antikens statyer och ornament skapa en stil, ren. sträng
5 —143597. La ur in. Konsten i Sverige.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>