- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
37

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

37

blodlösa lemmarne. Dessutom måste Amors ställning, som
beröfvar honom hela öfre delen af det högra benet,
ovilkorligen förefalla hvaije sundt omdöme löjlig.

En annan målare ur samma skola är Gros. Han tillhör
nemligen i grunden Davids lärjungar, och man ser det äfven
på vissa stränga akademiska drag hos hans gestalter; men
han tvangs snart att lemna dennes skola, kom till Italien
och fick der tillfälle att studera konstens förste mästare.
Derföre eger han äfven en varmare färg än sina
med-läijungar, och genom sina ämnen, som uteslutande beröra
samtidens historia, förmedlar han öfvergången till den
romantiska riktningen. Tvenne jättestora dukar af hans
hand sitta midt emot hvarandra i Franska skolans
tribun. Den ena framställer "Napoleon ibland de
pestsmittade i Jaffa", en tafla full af den mest gripande
natursanning; den andra är "Napoleon på slagfältet vid Eylau",
för hvilken tafla Gros bland andra belöningar erhöll den
pels och hatt, Napoleon burit den blodiga dagen. Ehuru
inga fulländade mästerverk, äro dock begge dessa bilder
utmärkta för en stor skicklighet i komposition och en
märkvärdig förmåga i uppfinning af slående effekter.

Om Gir odet-Trioson, en annan lärjunge af David,
hade man i böljan af detta århundrade andra åsigter, än
vi nu hysa. Han ansågs nemligen såsom kolorist hafVa
gått långt framom David, och derföre fick hans
"Syndaflod" 1810 det stora priset, medan Davids "Sabinskornas
bortröfvande" fick nöja sig med mention honorable. Sant
är äfven, att han sträfvar efter underliga färgeffekter;
men en annan fråga är, huruvida de äro sanna och
lyckligt framställda. Underligast i detta afseende är
"Endy-mions sömn". Här har Girodet försökt ett djerft vågspel,
nemligen att framställa en naken menniskofigur, bestrålad
af månljus, som dels silar sig genom löfverket på en
platan, dels faller klart på den sofrande ynglingens bröst
och hufvud. Den blå-violetta färg, i hvilken konstnären
trott sig finna rätta tonen, ger kroppen utseende af ett
kallt, liflöst stycke marmor. Deremot är hans "Attala i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:12:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/konstparis/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free