- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
38

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

38

grafven" ett med en stilla, melankolisk känsla
kompone-radt stycke med god färg.

Några af Davids lärjungar gingo helt egna vägar,
sedan de i hans atelier slutat sina studier. En af dem
är den förträffliga arkitekturmålaren Granet, som under
många år vistades i Rom och derifrån hemsände sina
värdefulla arbeten, hvilka i viss mån påminna om den
Holländska genre-målningen. Louvren eger 4 af hans
verk.

En annan af dessa, som, skilda från mästaren, valde
en egen krets, är Davids utan gensägelse störste lärjunge,
Leopold Robert. Begåfvad med en poetisk natur och en
rik inbillningskraft, företog han sig att framställa det
Italienska folklifvet efter den höga lyriska stämning, i hvilken
han sjelf försattes genom åsynen af en natur och ett folk,
som ännu tyckas tillhöra cetas aurea. Hans förnämsta
storhet ligger tvifvelsutan i kompositionen, der allt andas den
fria harmoni, det stolta behag, som nedströmma från
Italiens varma himmel. Också äro dessa genrebilder, såsom
de egentligen enligt terminologien skulle kallas,
komponerade i en stil så ren och hög, och hans figurer, af hvilka
hvar och en tyckes vara typ för ett visst slag af
karakteristisk skönhet, röra sig med en sådan ädelhet och
synas tillhöra en sådan race af menniskor, att all tanke på
den låga sfer, ur hvilken dessa scener äro tagna, helt
och hållet försvinner, och bilderna fullkomligt erhålla
karakteren af historiska framställningar. Är allt detta en
obestridd sanning, så tyckes deraf vara temligen klart, att
Leopold Robert är en idealist i ordets fulla bemärkelse,
tvärtemot hvad Springer kallar honom, såvida ej denne,
hos hvilken idealismen råkat i en besynnerlig misskredit,
anser honom för realist af den anledning, att han är sann
i sin idealisering. Leopold Robert har öfverallt lyckligt
träffat den Italienska lokalfärgen, säger Springer vidare.
Må vara, men just färgen är mästarens svagaste sida. Han
har icke blott lärt sig den regelrätta grupperingen och det
formella i kompositionen af David: äfven svagheien i fär-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free