- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioandra årgången, 1942 /
69

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Olle Hellström, Elevationsstriden och enighetsförbundet efter Uppsala möte 1593

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ELEVATIONSSTRIDEN OCH ENIGHETSFÖRBUNDET

IOI

att villfarelserna i hans bok om liturgien blevo upplästa och boken
med sin författare »af allom samptligen fördömd, ogillat,
begabbat och bespottat.»1 Under tårar bad han om tillgift. Han skall ha
lärt att ceremonierna mer uppväcka till gudaktighet än Guds ande
och ord, och framfört följande exempel: »En bonde åker till skogs
på sin kiälka, och när han nu så sitter, kommer honom i sinnet,
huru härligen hans kiörkioherre stod bepryd för altaret, blifver
han ther uthaf upväckt till att fruckta Gudh.» Petrus Pauli ansåge
två ting nödiga för frälsningen: ordet och ceremonierna. Tron på
ceremoniernas frälsningsvärde angripes som falsk lära i
mötesberättelsen. Petrus Pauli hävdade ceremoniernas värde för
ungdomen som pedagogisk vägledning till ordet. De åskådliggjorde den
heliga historien. Han lade således största vikt vid gudstjänstens
skönhet och sinnligt konkreta moment.2 Mötet fördömer
emellertid såsom orimligt påståendet att ceremonier kunna uppväcka sann
fromhet. På konciliet uppläste Petrus Pauli en ångerfull
bekännelse. Han blev dock avsatt ifrån sitt kall och ämbete av
linköpingsbiskopen.3 Den hårda behandling han rönte har helt
naturligt hos honom väckt en stark fiendskap emot konciliets
kultre-form. Kanske hade han, när han vände sig till konungen, präster
bakom sig, som hoppades få behålla upphöj elsen och
dopceremonierna samt altarljusen genom kunglig intervention.4 Sigismund
lånade ett villigt öra till dessa klagomål, och sedan dess har den
kungliga propagandan i Sverige och Finland nyttjat
calvinistbe-teckningen för att bekämpa Uppsala mötes ordning. Det skulle
snart visa sig, att calvinistanklagelsen härmed miste sin gamla
udd och den svenska kyrkan enades i försvaret av reformen.

Hos Petrus Pauli har ritualismen gått hand i hand med en
extrem monarkism. Han anklagades på Uppsala möte för att ha
vädjat till konungen till förmån för liturgien, och uppmanat honom

1 SRA, XII, s. 56.

2 I sin ovan behandlade skrift om liturgien- säges han våldsamt ha angripit
mässdräkternas motståndare. Nettelbladt, a. a., IV, s. 107. Jfr med Petrus
Paulis åsikter Klas Flemings nedan refererade bekännelse.

3 SRA, III, s. 59—60, 61—62.

4 Enligt Petrus Pauli skulle de »villkorliga» ceremonierna redan ha börjat
avskaffas i de svenska kyrkorna. I ett brev av den 16 november 1593
förutsätter Klas Fleming, att elevationen verkligen avskaffats vid Uppsala möte.
Bägge kunna de av agitationsskäl överdrivit reformvännernas framgångar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1942/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free