- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiotredje årgången, 1943 /
277

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Granskningar och anmälningar - Sven Kjöllerström, Missa Lincopensis (Docent Hans Cnattingius) - Knut B. Westman, Uppsala möte och dess betydelse, och Hans Cnattingius, Uppsala möte 1593 (Utgivaren)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

’272 granskningar och anmälningar



utvecklingen synes den icke haft någon betydelse. Vem som författat
ML, biskopen Johannes Magni eller någon annan domkapitelsledamot,
därom kan icke heller något med säkerhet sägas.

Genom fyndet av ML har ljus kastats över en mycket dunkel punkt
i vår kyrkohistoria, över vår reformkatolicism, som tidigare varit nästan
endast ett namn. Svårigheterna att nå ett bestämt resultat äro självfallet
betydande, och anmälaren känner sig för sin del knappast säker på, att
ML verkligen avser en votivmässa. Dåtida missaletexter äro förrädiska,
och man vet aldrig bestämt, vad som tankes tillagt ur minnet. Förf. har
icke yttrat sig om Confiteoraktens egendomliga uppställning. Troligen
skall den suppleras med församlingens bekännelse och intercession för
prästen. Varför då icke tänka sig något liknande beträffande Gloria in
excelsis och Credo? I så fall blir den söndagliga mässan fullständig, och
då faller också huvudargumentet för att tolka ML som votivmässa. Det
var dock den söndagliga mässan, som kyrkomötet beslutat om, och
hänsynen till folket i cirkulärskrivelsen har, som ovan framhållits, nödgat
förf. att räkna med ett söndagligt bruk av ML, ehuru i andra hand.

Kjöllerström har givit oss en synnerligen fängslande och lärorik
undersökning. Med verkligt nöje tar den liturgihistoriskt intresserade
del av detta arbete, alltigenom präglat av förfrs energiska, kringsynta
och uppslagsrika forskning.

Hans Cnattingius.

Knut B. Westman, Uppsala möte och dess betydelse. Uppsala 1943.

Diakonistyrelsens förlag. 31 s. 75 öre.
Hans Cnattingius, Uppsala möte 1593. Konturer av en
kyrkokris. Uppsala 1943. Diakonistyrelsens förlag. 147 s. Kr. 3: 25.

Till 350-årsminnet av Uppsala möte, vilket förra året på olika sätt
firades, författades en mängd artiklar i tidningar och tidskrifter. Saken
gällde ju också ett nationellt och kyrkligt möte av största betydelse.
Dess symboliska nimbus märkes också klarare mot nutidslägets mörka
bakgrund. Även särskilda skrifter om mötet utkommo. (Av
tidskriftsartiklar böra främst nämnas Hilding Pleijels uppsats i Ny kyrklig
tidskrift 1943, häft. 5—6, och Sven Kjöllerströms i Lunds stifts fulbok
1943)-

K. B. Westmans lilla skrift utgör det föredrag, som han höll vid
Teologiska fakultetens i Uppsala högtidssammankomst den 20 mars.
Det är en strängt saklig men tillika livfull skildring både av
mötesförloppet och av förhistorien. Westman är icke endast i högsta grad
sakkunnig i fråga om detaljer, utan han fäller också klara och väl avvägda
omdömen, där han avvisar tolkningar till höger och vänster. (Så t. ex.
när det gäller bedömningen av Laurentius Petri och Nicolaus Olai
Bothniensis, s. 16 f. I senare fallet stöder han sig med all rätt på en
undersökning av Cnattingius). Vad som kan inrymmas i ett föredrag

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1943/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free