- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
297

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Meddelanden och aktstycken - Erik Bäcksbacka, Lars Levi Laestadius’ brev till Peter Wieselgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LARS LEVI LÆSTADIUS’ BREV TILL PETER WIESELGREN

27 I

Högt ärade Broder!

F. d. v. Missionären C. J. Grape lofvade afgifva en redogörelse för
sin Mission; Men som han har bakom all skymundan 7 mil från
Postvägen, så har förmodligen redogörelsen icke kunnat afsändas under
men-förestiden. Emellertid öfverlemnar Jag härmed Grapes räkning. Herr
Grape har före sin väckelse försvagat sin hälsa genom oförnuftigt
begagnande af spirituösa och derigenom ådragna förkylningar, så att han
icke eger förmåga att hålla långa tal, som kosta på bröstet. Jag tror
likväl, att Grapes mission i Kalix haft en god verkan, ehuru Dalkarlen
Pehr Pehrsson1 något skämde bort Grapes åhörare derigenom att Pehr
Pehrsson höll sig på ytan af mennisko hjertat, då Grape ville gå på
djupet; Pehr Pehrsson hvärfde Björn, men gick aldrig in i idet. När någon
ville öpna sitt hjerta för Pehrsson, och bekänna sina synder, så svarade
han: du behöfver icke bekänna dina synder för någon menniska, utan
endast för Gud. Grape deremot yrkade enligt den nådens ordning som
följes heruppe, att syndaren bör stå naken icke endast inför Gud och
hans Englar, utan äfven inför verlden och alla djeflar. Detta var ett hårdt
tal, ty de kände att Heders djefvulen stretade emot den uppenbara
syndabekännelsen. Exemplet med Achanan i Josua bok, visar dock, att
Gud vill, att hemliga brott skola blifva uppenbara för hela verlden;
och när det heter att de bekände sina synder för Johannes döparen, så
var denna syndabekännelse ingalunda någon öronbigt såsom
katholi-kerna tyda det. Uti vår Lagstiftning finnes ingen consequens i detta
fall. Domaren fordrar en uppenbar syndabekännelse och Församlingen
fordrar detsamma uti den uppenbara kyrkoplikten enligt den första
christna Församlingens bruk: hvarifrån har då öronbigten kommit uti
den hemliga bekännelsen för Presten?

I sommar har jag ernat skicka första delen af Dårhushjonet till
genomläsning. M. H. Broder må fälla sitt omdöme, och vederlägga de
grundsatser, hvarpå systemet hvilar. Jag har en son2 i Stockholm, som
är Contorist hos grosshandlaren Alm, som är Bergman Olssons måg.
Denna min Son börjar nu känna de lägenheter, som afgå till Götheborg.
Annars intet nytt, utom det att stora väckelser hafva skett i vinter efter
hela Torneå Elf. En Prest i Kalix hade bedt Gud bevara sig och sina
åhörare från allt Läseri.

Med högaktning framhärdar Min högtärade Broders ringa
medarbetare i vingården.

Pajala den 15 maj 1860.

L. L. Læstadius.

Anm. Med stor stil skrivet.

1 Tydligen Näs Per Persson. Om denne se N. J. Nordström, Svenska
baptistsamfundets historia, I, passim. Jfr också, Carl Edquist, Läseriet i
Skel-leftebygden under 1800-talet, s. 102 ff.

2 Lorens Wilhelm Læstadius, f. 1839, † 1866.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0307.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free