- Project Runeberg -  Historisk och arkitektonisk beskrifning om Lunds domkyrka /
95

(1854) [MARC] Author: Carl Georg Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Första boken. Kyrkans byggnadsförhållanden och märkvärdigheter under katholska tiden - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

95

bör erinras, att sjuan bland mycket annat betecknade
veckans sju dagar, och att åttan, tillkommen af sjuan
m. d tillägg af ettan, kunde betraktas såsom början af
en ny räkning af dagar73). Således torde åttan åsyfta
en öfvergång från något gammalt till något nytt,
hvadan man kunde deraf sluta, att i kyrkans grundidé
ligger en framställning af hedendomens utrotande och
chri-stendomens införande på vår halfö. Emellertid öppnar
sig här ett så oöfverskådligt fält för olikartade
förslags-meningar, att vi ingalunda vilja der kringirra.

Vid hufvudingången märkas två fåglar, som hacka
på vindrufvor. Dylika föreställningar, hvilka flerestädes
förekomma både inom och utom kvrkan, torde antvda

é J m

menniskoandens sträfvande efter den himmelska visheten.
Det är bekant, att Perser och Hellener trodde fåglarna
vara af en renare skapelse, och att de betraktade dem
såsom himmelens tolkar och andarnas representanter 74).
Etruskernas och Romarnas augurier grundade sig på
samma föreställningar. Åsarne tänkte sig äfven fåglarna
såsom andeväsen. Odens korpar, hvilka utflygande hvarje
dag kriLjsw,. . - jorden, underräL le honom enligt
Eddan om allt, hvad de sett och hört. De föreställde
således öfvergudens allvishet. Våra förfäder trodde äfvta,
att menniskornas fylgjor eller skyddsandar uppenbarade
sig i fågelhamnar o. s. v. Att vinrankan betyder
Chri-stus är uppenbart af den heliga skrift, hvarest Frälsaren
säger: "jag är ett sant vinträd, och min fader är en
vingårdsman" 75).

De åtskilliga djurskepnader och löfprydnader, hvilka
förekomma å södra portalens kapiteler och bågar, äro
till sina inbördes förhållanden lika obestämda som
dörrfältets lamm engel örn lejon och oxe äro lättydda.
Chri-stus afbildas hos Johannes såsom ett lamm76). Åter-

73) G. A. Menzel, Kunst-Sinnbilder. Berlin Posen und Bromberg, 1840.

s. 56, 57. 74) F. Creuzer, Symbolik und Mythologie der alten Yölker.
Leipzig und Darmstadt, 1819—1821. Th. I. s. 724. Th. III. s. 40, 41.

75) Johannes Evang. 15. 1. 76) Johannes Evang. 1. 29. och hans Uppen-

barelse. 5. 6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:54:17 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/lundadom/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free